Formål og grunnlagsinformasjon
- Isolering i enerom med eget bad/toalett bidrar til å hindre spredning av smitte.
- I sykehjem er kortvarig isolering aktuelt, mens langvarig isolering bør unngås.
- I noen situasjoner anbefales prinsipper for isolering på pasientens rom, samtidig som pasienten får forlate rommet.
- I Isoleringsveilederen er det en veiledende tabell over hvordan ulike infeksjonssykdommer skal isoleres.
- Isolering skal ikke være til hinder for utredning, behandling, rehabilitering eller pleie.
- Lege i samråd med sykepleier beslutter om isolering skal iverksettes og isolasjonsmåte.
Forberedelser
Beskyttelsesutstyr ved dråpe- og kontaktsmitte
Ved kontaktsmitte anbefales:
- Smittefrakk med lang arm og mansjett
- Hansker (latex eller nitril)
Ved dråpesmitte og ved MRSA anbefales:
- Smittefrakk med lang arm og mansjett
- Hansker (latex eller nitril)
- Kirurgisk munnbind
Ved covid-19: Dråpesmitte med øyebeskyttelse
- Smittefrakk med lang arm og mansjett
- Hansker (latex eller nitril)
- Kirurgisk munnbind (Åndedrettsvern og hette ved aerosolgenererende prosedyrer)
- Øyebeskyttelse: Visir eller briller
Uavhengig av smittemåte vurderes munnbind og/eller øyebeskyttelse ved fare for sprut av kroppsvæsker mot ansikt.
Se illustrasjoner som viser på- og avkledning ved ulike smittemåter
Munnbind skal være kirurgisk munnbind som innfrir standard NS-EN14683.
De skal ha tilpasningsbar nesebøyle og god passform. I tillegg skal de dekke både nese og munn. Det skal være minst mulig lekkasje langs kantene.
Håndhygiene
- Velg riktig metode: Hånddesinfeksjon ved synlig rene, tørre hender. Håndvask ved synlig forurensning, kontakt med kroppsvæsker, og også når smittestoffet er Norovirus og Clostridioides difficile.
- Ved behov for rene hender/hansker underveis; utfør håndhygiene og ta på nye hansker. Doble hansker eller spriting av hansker er ikke anbefalt. Håndhygiene utføres alltid før hansker tas på og etter at hanskene er tatt av.
- Håndhygiene utføres alltid før smitterom forlates. Tilse at pasienter og pårørende også får utført håndhygiene.
Utstyr
- Kun nødvendig utstyr tas med inn på rommet. Utstyr på rommet regnes som urent selv om det ikke har vært brukt.
- Dersom smitterom ikke har egen dekontaminator: Flergangsutstyr som tas ut av rommet emballeres i gul plastpose og bringes til skyllerommet. Skal rengjøres og desinfiseres så raskt som mulig. Unngå mellomlagring. Ved mellomlagring, forblir utstyret emballert i tett gul pose inntil det dekontamineres.
- Bruk beskyttelsesutstyr under håndtering av forurenset utstyr.
- Hyppig brukt utstyr slik som temperaturmål, blodtrykksmansjett, kan rengjøres og desinfiseres inne på rommet.
Tekstiler
- Gul plastsekk i eget stativ for skittentøy på badet. Dekkes over med en kladd.
- Før brukte tekstiler tas ut av rommet tres en gul tøysekk over plastsekken. Benytte tralle til å frakte tøysekk med.
- Tekstiler desinfiseres ved en vasketemperatur på 85 °C i 10 minutter (industrivaskemaskin).
- Privat tøy som skal til vaskeri emballeres i gul pose.
- Privat tøy som vaskes i avdeling: Emballer tøyet i lukket gul pose. Bruk beskyttelsesutstyr i håndtering av urent tøy. Vask tøyet på temperatur som tøyet tåler, velg langt vaskeprogram. Kjør deretter tom maskin på kokevask.
- Det er mulig å bløtlegge tøy i desinfeksjonsmidler, f.eks Virkon®. Men misfarging utelukkes ikke.
Avfall
- Avfall som ikke er tilsølt; emballasje, blomster og tørre engangs smittefrakker håndteres som restavfall.
- Synlig forurenset avfall; tilsølte bandasjer, bleier og tilsølt beskyttelsesutstyr behandles som smitteavfall.
- Avfallsbokser for smitteavfall skal være støtsikre, fukttett og UN godkjent.
- Avfallsbokser oppbevares på pasientrom eller bad. Utside sprites av før den bringes ut av rommet.
- Ikke fyll boksen over maksmerket. Knepp igjen på alle kantene.
Servise og bestikk
- Engangsservise er ofte av dårlig kvalitet/ brukervennlighet, og anbefales ikke over tid.
- Servise, bestikk og serveringsbrett emballeres i gul plastpose før det tas ut av smitterom.
- Settes direkte i oppvaskmaskin i avdelingskjøkken. Maskinen settes på umiddelbart. Minst mulig mellomlagring.
- Ved usikkerhet om oppvaskmaskinen gir tilstrekkelig vaskeprosess og desinfeksjon, bør servise og bestikk desinfiseres på annen måte før det bringes i oppvaskmaskin. For eksempel instrumentvaskemaskin eller koking i 5 - 10 minutter. Bløtlegging i egnet desinfeksjonsmiddel kan også være et alternativ.
Daglig renhold
- Smitterom/ isolat vaskes til slutt i avdelingen.
- Renholder bruker samme beskyttelsesutstyr som pleiepersonalet.
- Et eget moppeskaft står på rommet.
- Daglig rengjøring med vanlige rengjøringsmidler.
- Overflater, gjenstander og berøringspunkter rengjøres daglig.
- Benyttes flergangsmopper emballeres disse i gul pose og går direkte til smittevask. Benyttes engangsmopper behandles disse som smitteavfall.
- Benyttes bøtte skal denne tømmes i spyledekontaminator og desinfiseres der.
- Se Renhold ved smitte
Desinfeksjon og valg av desinfeksjonsmiddel
Desinfeksjon av berøringspunkter
- Berøringspunkter rengjøres og desinfiseres daglig etter stell. Dette gjøres av renholdspersonell eller pleiepersonell etter avtale.
- Berøringspunkter er overflater som ofte berøres av beboerens, besøkende og personalets hender
- Gjenstander nært senga: Nattbord, sengegjerder, ringeklokke, fjernkontroller, tastatur.
- Inventar: Bordflater, armlener, dørhåndtak, dørkarmer, lysbrytere
- Hjelpemidler: Håndtak på rullator, rullestol og andre hjelpemidler
- På badet: Armatur, utsiden av såpe/sprit dispensere, skylleknapp, toalettsete, toalettstol
- Desinfeksjon av berøringspunkter gjelder alltid ved Clostridioides difficile, Norovirus, MRSA, VRE, ESBL-holdige bakterier, men kan være hensiktsmessig også i andre situasjoner med kjent smitte. Velg riktig desinfeksjonsmiddel. Oppgaven utføres av pleiepersonell med mindre noe annet er avtalt.
Flekkdesinfeksjon; ved søl av infeksiøst materiale
- Bruk personlig beskyttelsesutstyr.
- Fjern mesteparten av sølet med cellestoff. Legg cellestoffet direkte i gule pose.
- Dynk stedet med egnet desinfeksjonsmiddel. Se rutinen Desinfeksjon av overflater og utstyr.
- Legg en kladd over området, overhold virketiden. Vask av området.
Besøkende
- Gi god informasjon og å instruere om håndhygiene. Ved behov gis veiledning om bruk av beskyttelsesutstyr.
Opphør av smitteregime - smittevask
- Oppgavene fordeles mellom renholdspersonell og pleiepersonell etter avtale.
- Rommet klargjøres for smittevask se rutinen
Renhold ved smitte
- For beskrivelse av smittevask se rutinen
Renhold ved smitte
Referanser
Plakater /informasjonsmateriell
Beskyttelsesutstyr dråpesmitte
Beskyttelsesutstyr ved kontaktsmitte
Beskyttelsesutstyr ved dråpesmitte med øyebeskyttelse Dørskilt kontaktsmitte sykehjem.docx
Dørskilt dråpesmitte sykehjem.docx
Tilbakemelding på denne sida