Det er viktig at du som forelder forbereder barnet på hva som skal skje som skal skje, hvorfor og hvordan. Informasjon/forberedelsen bør tilpasses barnets alder.
Yngre barn kan gjerne leke og undersøkelsen kan vises på en bamse. Det er fint om dere også kan legge en plan sammen; Sitte på fanget? Egen stol? Hjelpe og støtte hodet? Se på såpebobler eller telle, synge eller fortelle noe hyggelig? Her er noen forslag til hva du kan si:
- «Du skal til teststasjonen for å gjøre en jobb for kroppen din. Og det er å ta en prøve slik at vi kan være sikre på at du ikke har Korona. Denne jobben er viktig for at du skal kunne være sammen med andre, leke, gå i barnehagen/på skolen og gjøre alt det du liker. Du kan ikke bestemme om du skal gjøre det, men du kan være med å bestemme hvordan. Dette får vi til sammen!»
Se gjerne på billedboken «Rasmus skal ta Korona-test» eller bruk litt tid på å se på utstyret når dere ankommer teststasjonen.
Her er noen forslag til hva du eller testpersonalet kan si:
- «Dette er den lille tynne pinnen vi bruker for å sjekke Korona. Ser du den er myk på tuppen? Det er nesten som en malekost som vi maler litt med i halsen din – det kiler litt – og hvis vi teller 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10 - så er du ferdig».
- «Og så bruker vi denne lille flate pinnen til å hjelpe til å holde tunga nede – den ser nesten ut som en iskrempinne – den skal bare ligge litt oppå tunga - akkurat som om du slikker på en is».
- «Akkurat når du tar prøven er det fint om du kan se litt opp og holde hode i ro. Det kan være litt fint å få litt hjelp til å ha hodet rolig – for da går det lettere og kjennes bedre. Vi kan øve en gang sammen så du kjenner at det går fint».
- «Din jobb er å holde kroppen rolig, min jobb heie på deg og å støtte hodet ditt litt hvis du trenger det og hans/hennes jobb er å ta prøven raskt og greit»