Trygt sovemiljø for spedbarnet

Spedbarnets sovemiljø er viktig for barnets helse og trivsel. Her finner du viktige tips og råd om hvordan du kan tilrettelegge for god søvn hos spedbarnet.

Jeg sover tryggest på ryggen

  • Det forebygger krybbedød.

Jeg sover helst i egen seng ved siden av foreldresengen

  • Da kan jeg høre og lukte dere uten å dele seng.
  • Jeg vil ha minst mulig oppi sengen min, heller ikke pute. Det kan bli for tett, og jeg kan få dekket til hodet og ansiktet.

Jeg trives ikke med å være for varm 

  • Jeg vil ha det luftig og passe varmt der jeg skal sove,  ca. 18 grader er fint.
  • Kjenn etter i nakken min om det er for varmt eller klamt.
  • Jeg trenger ikke lue inne.

Jeg kan sove sammen med mamma og pappa dersom

  • dere er ikke-røykere
  • dere ikke er påvirket av alkohold, andre rusmidler eller sløvende medikamenter
  • sengen er bred og madrassen fast, slik at jeg får god plass, ikke kan trille ut eller falle ned i en sprekk
  • jeg ikke er født for tidlig
  • jeg har en egen liten og lett barnedyne
  • dere unngår å sove sammen i sofa og lenestol

Andre viktige råd:

  • Unngå røyking i svangerskapet og i barnets nærmiljø.
  • La barnet sove i egen seng på foreldrenes soverom. Sover du med barnet i sengen din, sørg for forsvarlig sovemiljø.
  • Unngå for varmt sovemiljø
  • Unngå å dekke til barnevognåpningen med tepper.
  • La gjerne barnet bruke smokk når det legges til å sove, men vent med å gi smokk til amming er vel etablert.
  • Amming er bra for barnets helse.

Hvis du har spørsmål om snus, overvekt, babyrede med mer, kan du lese mer på Landsforeningen for uventet barnedød.

Fant du det du lette etter?