Styringsgruppa for omstillingsprogrammet hadde møte 10. desember. Der fikk de formidlet innspill fra drøftingsrunden med tillitsvalgte og vernetjenesten, i tillegg til høringsinnspillene fra KVAM-strukturen.

Innspill fra tillitsvalgte og vernetjeneste:

  • Høringsperioden var kort. Det har gitt begrensede muligheter for reell medvirkning.
  • Styringsgruppa bør vurdere om KVAM-strukturen alene er egnet som høringsinstans. I den videre prosessen bør organisasjonene (fagforeningene) være selvstendig høringsinstans i tillegg til KVAM-strukturen.

Styringsgruppa tok innspillene fra tillitsvalgte og vernetjenesten til etterretning, og ba prosjektleder for omstillingsprogrammet utarbeide forslag til endringer i høringsprosessen for handlingsplan 2 og 3 til neste styringsgruppemøte.

Mange høringsinnspill, særlig på disse områdene

Selv med kort høringsfrist har det vært god oppslutning i UNN når det gjelder å gi innspill til handlingsplanene. Noen områder har utpekt seg med flere tilbakemeldinger og innspill enn andre. Det gjelder eksempelvis forslag om begrensning til tre ukers sammenhengende ferie i hovedferieperioden, forslag om å avvikle totallønnsavtale for leger, forslag om å innføre 12-timers vakter for pleiepersonell og forslag om å ta bort Lærings- og mestringssenterets tilbud slik det er i dag, og erstatte det med digital opplæring.

Støttet anbefalingene fra arbeidsgruppene

Tiltakene i handlingsplanene ble noe justert i styringsgruppemøtet, men i store trekk støttet styringsgruppa anbefalingene fra arbeidsgruppene. Styringsgruppa vedtok handlingsplan, del 1 for hovedområdene 2-5 med følgende presiseringer:

  • Totallønnsavtaler: Det skal utføres risikovurderinger sammen med aktuelle fagmiljø for hvert vaktsjikt som har totallønnsavtale for å identifisere risiko og utarbeide risikoreduserende tiltak før totallønnsavtalene avvikles. 
  • 12-timers-vakter: Prosjektleder bes i dialog med Norsk sykepleierforbund finne hensiktsmessige og gode oppskrifter for gjennomføring av tiltaket om 12-timers vakter for pleiepersonell.
  • Lærings- og mestringssenteret (LMS) skal utvikles til å bli digitalt. UNN forplikter seg også til å tilby tilpasset opplæring gjennom fysiske møter.
  • Unntak: Eventuelle unntak fra tiltakene skal identifiseres, begrunnes, dokumenteres og besluttes av direktøren i samarbeid med klinikksjef/senterleder i forkant av implementeringsprosessen. 

Styringsgruppa støttet også anbefalingene i handlingsplan, del 2 for operasjonskapasitet.

Skal vurdere risiko for arbeidsmiljø og HMS

Styringsgruppa vektla også at det i implementeringsplanene som nå utarbeides, må fremkomme tydelig at ledere i samarbeid med vernetjenesten skal vurdere om de ulike tiltakene kan få betydning for risikoforholdene helse, arbeidsmiljø og sikkerhet i UNN.
Hvis endringene har betydning for risikoforholdene bør det gjennomføres en risikovurdering knyttet til arbeidsmiljø og HMS før endringene implementeres.

Forslag til implementeringsplan

Veien videre etter at styringsgruppen nå har vedtatt at tiltakene i handlingsplanene skal iverksettes, er at prosjektleder for omstillingsprogrammet utarbeider forslag til en implementerings- og oppfølgingsplan i UNN. Planen vil også inneholde en detaljert beskrivelse av tiltakene, hva som skal gjøres av hvem, og i hvilken rekkefølge tiltakene skal implementeres dersom det er nødvendig av rekkefølge- eller kapasitetshensyn.

Økonomi – ventetider og kapasitet

Det ble i saksdokumentene til styringsgruppen beskrevet/minnet om at arbeidsgruppene som er oppnevnt i omstillingsprogrammet har fått omfattende mandater. De er bedt om å foreslå tiltak som samlet skal gi en økonomisk gevinst på 400 millioner kroner samt sikre tilstrekkelig kapasitet og reduserte ventetider. Styringsgruppen takket arbeidsgruppene for den gode jobben som er gjort med de første handlingsplanene.