Her finner du de offisielle logosymbolene og maler som er i bruk ved Universitetssykehuset Nord-Norge HF.
Alle ansatte oppfordres til å bruke profilhåndboka som et verktøy og en konkret rettesnor for hvordan UNN skal fremstå i offisielle sammenhenger.
Bakgrunn
I forbindelse med opprettelsen av helseforetak i 2002 innførte Helse- og omsorgsdepartementet et nasjonalt profilprogram. I 2011 ble det nasjonale profilprogrammet revidert og det ble samtidig innført en gjennomgående designprofil for departementet, de regionale helseforetakene og helseforetakene. I Helse Nord har alle de lokale helseforetakene hatt et lokalt logoelemenent (pingvinen i UNN) som helseforetakene har ønsket å kunne bruke i en hensiktsmessig kombinasjon med det nasjonale profilprogrammet.
Den utvidede profilen etablerer et felles uttrykk for Helse Nord, som i prinsipp følger det nasjonale profilprogrammet, med et variabelt tillegg som ivaretar de ulike helseforetakenes innarbeidede identitet.
Takk for at du bidrar til å skape en enhetlig identitet og tilhørighet i UNN.
Hilde Annie Pettersen
Kommunikasjonssjef
Retningslinjer
Retningslinjer for bruk av logoer, symboler og designelementer i foretaksgruppen
Med designelementer menes i denne sammenheng:
Pingvinen
Hovedregel
Det skal ikke utvikles egne logoer for organisatoriske enheter, eller i forbindelse med prosjekter i foretaksgruppen. Prinsippet gjelder uavhengig av størrelse og lengde på prosjektet.
Unntak
- Det kan, i prosjekter, etter avtale med kommunikasjonssjefen i det aktuelle foretak, utvikles symboler og designelement for å skape en intern gjenkjennelseseffekt.
- Slike symboler og designelement skal bygge på prinsippene for design beskrevet i nasjonal og lokal profilhåndbok.
- Symboler og designelement skal ikke under noen omstendighet erstatte HF-logoer, eller gis en visuelt mer fremtredende rolle enn HF-logoer.
Bruk av symboler og designelement i ulike kanaler
Generelt
Designelement kan som hovedregel benyttes, men ikke til erstatning for logo (prikkekorset). Designelement sammen med logo skal følge oppsett som beskrevet i profilhåndbok.
Powerpoint
Det skal ikke herske tvil om virksomhetens/prosjektets organisatoriske tilknytning, ved at foretakets logo har en fremtredende plass gjennom hele presentasjonen. Om foretakene har standard maler i powerpoint (basert på nasjonal eller lokal profilhåndbok) skal disse brukes, uten at malen modifiseres.
Brev
Symboler/designelement, eller prosjektnavn, skal ikke erstatte brevhodet med HF-logo. Hovedregelen er at brevhode skal bestå av HF-logo evt. i kombinasjon med lokalt designelement. Følg retningslinjer i håndbok.
Konvolutter
Symboler/designelement skal ikke erstatte logo på konvolutter. Her gjelder samme regel som for brevark. Rapporter/publikasjoner Symboler/designelement skal ikke brukes som erstatning for HF-logo og navn, og det skal tydelig fremgå ved hvilket HF rapporten/publikasjonen er utarbeidet. Symboler/designelement kan brukes som illustrasjon.
Internett
Symboler/designelement på nettsteder skal kun brukes i kombinasjon med logo på den måte som er angitt i profilprogrammet. Alle nettsteder i foretaksgruppen skal bruke HF-logoer og navn, evt. kompetansesenter-navn der det er gitt tillatelse til dette.
Intranett
Det kan brukes symboler/designelement som en del av innholdet på intranett. Symboler/designelement kan aldri erstatte HF-logo og navn på intranett.
Rollups
Det kan brukes symboler/designelement på rollups, såfremt det tydelig brukes HF-logo og navn.
Bekledning
Det skal ikke brukes symboler/designelement på arbeidstøy.
Visittkort
Det skal ikke brukes symboler/designelement på visittkort, annet enn det som er beskrevet i regional/lokal profilhåndbok.
Annonser
Det skal ikke brukes symboler/designelement i annonser, annet enn det som er beskrevet i regional/lokal profilhåndbok.
E-post-signatur
Det skal ikke brukes symboler/designelement som ikke er beskrevet i regional/lokal profilhåndbok i e-post-signatur.
Fargepalett
Logoen gjengis i hovedsak i 2 spesialfarger eller i CMYK.
I tilfeller hvor man kun har en farge til rådighet kan logoen gjengis i kun PMS 287.
Hovedfarger
|
C: 100 M: 69 Y: 0 K: 11 |
R: 0 G: 50 B: 131 | | |
C: 55 M: 19 Y: 0 K: 0 |
R: 129 G: 169 B: 225 |
HEX: #003283
| PMS 287 | |
HEX: #81A9E1 | PMS 284 |
Støttefarger
|
C: 18 M: 35 Y: 47 K: 5 |
R: 195 G: 166 B: 135 | | |
C: 30 M: 54 Y: 57 K: 26 |
R: 141 G: 106 B: 89 |
HEX: #C3A687
| PMS 4665 | |
HEX: #8D6A59 | PMS 4715 |
|
C: 36 M: 80 Y: 75 K: 53 |
R: 92 G: 50 B: 41 | | |
C: 0 M: 100 Y: 81 K: 4 |
R: 189 G: 12 B: 46 |
HEX: #5C3229 | PMS 483 | |
HEX: #BD0C2E | PMS 1795 |
|
C: 16 M: 14 Y: 71 K: 1 |
R: 217 G: 203 B: 104 | | |
C: 0 M: 39 Y: 100 K: 0 |
R: 227 G: 166 B: 16 |
HEX: #D9CB68 | PMS 459 | |
HEX: #E3A611 | PMS 130 |
|
C: 57 M: 24 Y: 44 K: 6 |
R: 131 G: 156 B: 143 | | |
C: 73 M: 13 Y: 100 K: 1 |
R: 107 G: 155 B: 58 |
HEX: #839C8F | PMS 624 | |
HEX: #6B9B3A | PMS 362 |
|
C: 44 M: 28 Y: 25 K: 6 |
R: 154 G: 162 B: 171 | | |
C: 95 M: 32 Y: 79 K: 26 |
R: 47 G: 101 B: 74 |
HEX: #9AA2AB | PMS 7543 | |
HEX: #2F654A | PMS 342 |
Typografi
I daglig bruk, i løpende tekst, som f.eks. brev og publikasjoner, benyttes Calibri og/eller Cambria, som ligger som standardfonter i den nyeste Officepakken. De har god lesbarhet og fungerer godt på både skjerm og trykk.
Scala benyttes kun logo og i profilerende materiell satt opp av byrå.
Hovedregel for fontbruk er at skrifttypen Calibri skal benyttes, og at det er mulighet for å kombinere eller bytte den ut med Cambria.
Man kan variere de to skrifttypene, eller velge å gjennomføre bruk av en av dem.
Calibri egner seg godt på skjerm og i overskrifter, mens Cambria gir god lesbarhet på trykket materieale. Øyet følger bokstavenes seriffer, noe som gir god flyt i lengre tekster.
Brev/brødtekst skrives i 12 pkt Cambria regular.
Det legges opp til riktig fontbruk i maler som utarbeides av HF. Disse skal følges.
Cambria og Calibri er godt utbygget med hensyn til samiske tegn.
Linjer og fargepalett
I daglig bruk, i løpende tekst, som f.eks. brev og publikasjoner, benyttes Calibri og/eller Cambria, som ligger som standardfonter i den nyeste Officepakken. De har god lesbarhet og fungerer godt på både skjerm og trykk.
Scala benyttes kun logo og i profilerende materiell satt opp av byrå.
Enkel stiplet linje benyttes som fleksibelt designelement, for å dele inn formatet.
Bildebruk
Bilder skal støtte og forsterke budskapet og motivet bør derfor ha relevans for innholdet.
Det er ønskelig at bildene inneholder mennesker, der det er naturlig og mulig, men ikke et krav. Utsnitt av mennesker kan fungere der temaet ikke er så konkret at man lett kan finne et passende motiv.
Se bildeeksemplene på denne siden.
Bruk av logo
Lokalt symbol tilknyttes helseforetakslogo på nivå som designelement. Dette gir en tydelig avsender, med lokalt særpreg, uten at symbolet direkte berører logoens informasjon.
Symbolet skilles fra logospråket ved at det fungerer som designelement. Symbolet gjengis i sin fulle form, ubeskåret og med 100% fargestyrke (eller tilsvarende gråtone).
Logo består av en sammensetting av logosymbol og foretaksnavn. Foretaket har i tillegg et designelement, symbolisert ved sola. Som hovedregel skal logo alltid brukes sammen med designelement, og sammenstilles slik profilhåndboken angir.
Dersom designelementet skal løsrives fra logoen, skal dette ha en klar begrunnelse, for eksempel at designelementet skal brukes som illustrasjon andre steder på trykksaken/designet.