Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Møt Unni Nord

Har du fått SMS fra oss? Den er sendt fra Unni Nord som er Universitetssykehuset Nord-Norges nye heldigitale medarbeider. Hun har vært i jobben i noen måneder, og denne uka startet hun med å gjennomgå ventelistene i UNN.

Publisert 19.07.2024
Sist oppdatert 30.09.2024
En mann og en kvinne som holder en bærbar datamaskin
Illustrasjonsbilde av en mulig Unni Nord. Foto: Colourbox

Gjennomgangen har først startet ved fagområdet øre-, nese- og halsbehandling (ØNH), og pasienter som står på venteliste der. Unni Nord vil, gjennom vårt digitale skjemasystem CheckWare, sende ut en SMS til pasienter på venteliste med en link til et kartleggingsskjema.

For de som mottar forespørselen om å fylle ut skjema, vil avsender av SMS være UNN CW og det er helt trygt å gå inn via lenken i SMS.

Du kan også logge inn i CheckWare her.

Pasienter er ikke pliktig til å svare. De som ikke svarer vil ikke miste prioritet eller plassen på ventelista. 

Systematisk gjennomgang av ventelister

- Vi har på forhånd hatt gjennomgang av ventelistene, og vil sende ut til de som vi ønsker avklart om de fortsatt har behov for å stå på ventelisten. Enkelte grupper som vi vet skal ha behandling vil ikke få denne henvendelsen, sier konstituert ass. senterleder ved E-helse-, samhandlings- og innovasjonssenteret i UNN, Heidi Jacobsen.

- I tillegg vil pasienter som har flere henvisninger til ØNH, og henvisninger som gjelder ulike tilstander, ikke motta SMS. De skal følges opp manuelt. Slik håper vi å unngå at det blir usikkerhet hos pasienten på hvilken henvisning det gis tilbakemelding på, sier Jacobsen.

Avklare behov for behandling

Unni Nord henter alle detaljer fra vårt pasientjournalsystem DIPS Arena. Der barn står på venteliste vil tekstmeldingen sendes ut til foresatte. Hvis en pasient står oppført med verge vil tekstmeldingen sendes til vergen.

Svarene vil gi UNN informasjon om pasientene enda har behov for behandling, eller om behovet har opphørt enten fordi plagene er borte, eller pasienten har mottatt behandling et annet sted.

- Dette er arbeid som vanligvis gjøres manuelt av vårt kontorpersonell. Gjennom Unni Nord får vi nå automatisert og effektivisert dette arbeidet, og våre medarbeidere kan bruke tiden til andre oppgaver for pasientene. Vi håper derfor så mange som mulig svarer på skjemaet når de mottar SMS fra Unni Nord, avslutter Heidi Jacobsen.

Fakta om UNNI Nord

Unni Nord er en software robot.

Unni Nord gjør at sykehuset sparer menneskelige ressurser, slik at ansatte kan brukes til andre oppgaver som det ikke er mulig, per nå, at en datamaskin kan utføre.

Unni Nord er UNNs versjon av roboten Nora Nord som er utviklet av Nordlandssykehuset. Hun gjør trivielle oppgaver og gir muligheter til mer meningsfulle oppgaver for ansatte.

Unni Nord er trygg fordi hun kun utfører det hun er programmert til å gjøre. Hun tenker ikke selv. Dette er ikke KI, men programmering. Er det noe hun ikke får til, sender hun beskjed tilbake til menneskene.