Vi tilrår at du alltid nyttar siste versjon av nettlesaren din.
Regionalt utdanningssenter (RegUt)
Regionalt utdanningssenter for leger i spesialisering (RegUt) er etablert på bakgrunn av utdanningsreformen som er vedtatt gjennom Spesialistforskriften. Den enkelte LIS vil komme i kontakt med oss gjennom spesialiseringskurs. RegUt HN drifter de samme kursene som Legeforeningens kurskoodinator og UiT driftet tidligere.
Vi bruker denne nettsiden til å legge ut informasjon og dokumenter som er aktuelle for de som organiserer, driver og gjennomfører spesialistutdanning i foretakene. Informasjonen sprees også direkte til foretakene.
Ny modell for spesialistutdanning av leger gir helseforetakene ansvar for planlegging og gjennomføring av utdanningsløpene for legene i spesialisering.
Formålet med de regionale utdanningssentrene og dets arbeid er:
Bedre kvalitet, effektivitet, forutsigbarhet og progresjon i utdanningsløpene.
Bedre kvalitet på utdanningen gjennom å etablere et godt samarbeid om utdanningsløp, læringsaktiviteter, veiledning og kompetansevurdering slik at en oppnår et likeverdig utdanningstilbud regionalt og nasjonalt
Forenklet kan vi si at våre hovedoppgaver er
Arrangere vår andel av de anbefalte kursene i ny spesialistutdanning
Være rådgivende for foretakene i regionen mht implementering og drift av ny spesialistutdanning
Koordinere tilgangen på spesialiseringsperioder og andre læringsaktiviteter som ikke kan gis i ett enkelt foretak.
Denne veiledningen har til hensikt å gi en samlet orientering om rammene for fast ansettelse av lege i spesialisering og nødvendige avtaler som må etableres/ er etablert, for samarbeid om spesialiseringsperioder for leger i spesialisering.
Notatet her gir en nærmere beskrivelse av sammenhengen mellom den overordnede samarbeisavtalen som er inngått mellom landets sykehusforetak, den faspesifikke bilaterale avtalen som er inngått mellom to foretak (fagavtale) og de arbeidsavtaler som inngås med den enkelte LIS.
Maler for arbeidsavtaler ligger hos Personalavdelingen i foretaket
Dette notatet er forfattet av det regionale prosjektet for implementering av ny LIS utdanning i Helse Nord, til hjelp i arbeidet med konvertering. Gruppen ser at det vil kunne dukke opp svært mange spørsmål undervegs i arbeidet og vi vil bistå med svar og avklaringer forløpende.
Legene har etter Spesialistforskriften § 37 rett til en vurdering av oppnådde læringsmål på bakgrunn av kompetanse oppnådd ved tjeneste og andre læringsaktiviteter som allerede er gjennomført etter gammel ordning. Alle LIS kan i prinsippet overføres til ny utdanningsordning.
En LIS er formelt og dokumentert overført til ny utdanningsordning når vedkommende:
Har fått tildelt utdanningsplaner del 2/3 i faget samt FKM, i kompetansemodulen.
Planene er oppdatert mht hva som er godkjent og hva som gjenstår (har levert dokumentasjon på tidligere gjennomførte prosedyrer og kurs. LIS laster selv dokumentasjonen inn i kompetanseportalen).
Har en oppdatert individuell gjennomføringsplan som viser hva som er vurdert som tellende inn i minstetiden, gjenstående spesialiseringsperioder og anslått tid for avslutning.
Fagsjef i UNN har fått svar fra HDIR vedr tolkning av kravet til fagkompetanse hos veiledere: «en spesialist i en av spesialitetene som har del 2 indremedisin kan veilede i del 2, mens veiledning i del 3, for eksempel i nyresykdommer, må foretas av en spesialist i nyresykdommer»
Foretakene skal sette svaret fra H-dir ut i praksis, og prosjektgruppen oversender derfor denne forklaringen;
Vi vet at LIS i mange tilfeller jobber med læringsaktiviteter og læringsmål innen del 2 og del 3 samtidig og med gradvis overgang i volum av arbeid med LM og LA som tegningen under illustrerer.
Kompetanse hos supervisører (godkjenne læringsaktiviteter) i ulike deler?
Svar: Det er ingen krav til spesialitet her. Det overordnede er at alt man gjør skal være faglig forsvarlig.
Kompetanse hos veileder for LIS i Del 2 og Del 3? Svar:
Se HDIR’s presisering over. Men, dette må praktisere med skjønn når vi ser at LIS i mange tilfeller vil jobbe med læringsmål innen del 2 og del 3 overlappende.
Kompetanse hos de som godkjenner læringsmål (LM) i ulike deler? Svar: Det er ikke forskriftsfestet kompetansekrav til de som skal godkjenne oppnådde læringsmål. Samtidig sier forskriftens §26 at
«Utdanningsvirksomheten skal sørge for at legen får løpende vurdering av om læringsmålene er oppnådd og at oppnådde lærings-mål dokumenteres så snart som mulig. I vurderingen skal det inn-hentes anbefalinger fra veilederen og minst en av dem som har deltatt i supervisjonen.»
Videre sier rundskrivet til forskriftens § 26 følgende:
«Ledelsen må sikre at prosessene for vurdering er tilrettelagt slik at denne blir faglig forsvarlig og etterprøvbar».
Prosjektgruppen vektlegger at den som godkjenner læringsmålene skal rådføre seg med veileder og bør rådføre seg med supervisører der hvor det er naturlig (må alltid gjøres når det ikke er konkrete læringsaktiviteter som danner vurderingsgrunnlag). Dette er ekstra viktig i de tilfeller den som godkjenner oppnådd læringsmål selv ikke er spesialist i faget.
I forbindelse med implementering av ny spesialistutdanning for leger var det behov for å opprette et samarbeid mellom spesialitetene i regionen. I et tidsbegrenset mandat for perioden 2019 – 2022 ble utvalgene kalt regionale utdanningsutvalg (RUU), og bestod av ett medlem fra hvert foretak i regionen som hadde spesialisering i aktuell spesialitet. I nytt mandat gyldig fra 1.1.23 er utvalgene endret til å kalles råd, og heter derfor heretter Regionale utdanningsråd (RUR).
Erfaringene er at de regionale utdanningsrådene utgjør en viktig brikke i spesialistutdanningen for leger. De rådspørres av Regionalt Utdanningssenter Helse Nord (RegUt) i ulike saker, for eksempel kursportefølje, kursinnhold og læringsmål, og de er sentrale i vurderingene av spesialiseringsperioder på tvers av helseforetak i Helse Nord. RUR-ene har også en viktig rolle i samarbeidet mellom helseregionene.
RUR skal være en samlende pådriver for god kvalitet i spesialistutdanningen for leger i regionen og nasjonalt, herunder:
gi faglige råd og anbefalinger til foretakene, fagsjef/-direktør og RegUt vedrørende LIS-utdanningen innen den enkelte spesialitet.
gi råd til foretakene og fagsjef/-direktør om spesialiseringsperioder (varighet og innhold) og utdanningsløp
bidra i samarbeid om utarbeidelse, gjennomføring og kvalitetssikring av læringsaktiviteter, ref. Forskrift om spesialistutdanning og spesialistgodkjenning for leger og tannleger.
Hvis du kommer til Breivika fra Tromsø sentrum er det lettest å ta buss nummer 20 eller 21 fra Fredrik Langes gate. Denne bussturen tar omtrent 15 minutter.
Når du kommer inn hovedinngangen fra busstoppet er du på fløy A, plan 6. Resepsjonen ligger til høyre.
Kommer du fra Narvik?
Fra Narvik til Tromsø går Helseekspressen. Personer som har fått rekvirert reise av helsemessige årsaker kan reise med Helseekspressen.
Du kan også ta taxi hvis du har avtalt dette med Pasientreiser. Taxien stopper utenfor hovedinngangen.
Med privatbil
Pasienter og pårørende bruker hovedinngangen. Parkering ovenfor sykehuset eller rett nord for PET-senteret (grønt område på kartet). Legevaktspasienter, fødende, og de som skal til mammografi parkerer rett nord for sykehuset (grønt område på kartet).
Pasientreiser
Har du vært til behandling, kan du søke om å få pengestøtte til reisen. Trenger du tilrettelagt transport for å komme til behandling, kan du ha rett til å få en rekvirert reise.
Når du går videre innover i sykehuset kommer du til fløy B, C, og til slutt D. Ved heisene står det skilt med hvilken fløy og etasje du er i (for eksempel B6).
Praktisk informasjon
Vi har flere gjesteparkeringer. Det er en ved PET-senteret, en overfor PET-senteret, og en rett nedenfor legevakta. Gjesteparkeringene er markert med grønt.
Parkeringa ved legevakta er for legevaktspasienter, fødende, og de som skal til mammografi.
På grunn av miljøhensyn, stor trafikkmengde og begrenset med parkeringsplasser anbefaler vi kollektivtrafikk der du har mulighet til å bruke dette.
Parkeringsavgift: Kl. 07-21: kr 31.- pr time
Kl. 21-07: kr 6 pr time
Langtidsparkering gjesteparkering:
For å oppnå denne prisen må det betales/ reserveres beløp for perioden parkering planlegges på parkeringsautomat.
Maks døgnpris kr 242,-
Pris fra og med det 4. døgnet maks kr 158,-
Pris fra og med det 8. døgnet maks kr 109,-
Parkering for bevegelseshemmede er gratis både på reserverte HC-plasser og på vanlige parkeringsplasser for gjester.
App: Apcoa Flow er appen som bør brukes.Finnes i app-store og google store (google play). Easy park app kan brukes, men da får du 15 % påslag i avgiften.
Motorsykler: UNN har ikke per i dag egen tilrettelagt parkering for motorsykler for besøkende eller gjester.
Sykkelparkering: Besøkende kan bruke all sykkelparkering rundt sykehuset. Om du vil ha parkering nær hovedinngangen er det mest praktisk å bruke: Plassene på sykkelstativ mellom PET-senteret og universitetet Sykkelkontainer rett nord for PET-senteret