Pasientene bidrar til forbedring
Ortopedisk døgnenhet i Tromsø ønsker å lytte til og lære av pasientenes erfaringer etter uheldige hendelser.
Døgnenheten har jobbet systematisk med forebygging av fall i 4 år. Siden 2018 har de involvert pasienten i forbedringsarbeidet.
Alle hendelser med fall meldes som avvik. Etter slike avvik inviteres pasienten til en samtale med leder. Samtalen tar utgangspunkt i 3 standardiserte spørsmål og pasienten kan foreslå ulike forslag til forbedringer. Etter samtalen får pasienten et spørreskjema for å evaluere samtalen.
Ved å snakke med pasienten etter hendelsen går man direkte til kilden og finner den egentlige årsaken til fallet, og døgnenheten får gode forslag til forbedringstiltak.
Tilbakemeldingene gjennomgås i ukentlig tavlemøte i døgnenheten og brukes til læring og forbedring. Eksempler på tiltak som er iverksatt:
- Endret plassering av hyller og ting som håndklær og toalettruller på badet
- Ringeklokken plasseres ved sengen
- Hjelpemidler som gåstol får stå ved pasientsengen istedenfor at den blir ryddet bort når den ikke brukes.
Resultatene viser at 7 av 10 pasienter har gjennomført samtale med lederen for sengeposten etter uheldige hendelser med fall. Av disse var 4 meget godt fornøyd og 3 fornøyd med å få snakket om hendelsen, og opplevde at samtalen ble håndtert respektfullt.
Hva lærte vi?
- Brukermedvirkning fører til større åpenhet rundt uønskede hendelser
- Vi får mange gode ideer og har mye å lære av det pasientene erfarer hos oss
- Det er behov for en pådriver som er dedikert til å jobbe med dette i døgnenheten
Videre planer
Vi skal fortsette med brukermedvirkning etter uheldige hendelser, og videreføre måten å jobbe på til nye innsatsområder i døgnenheten.
Interessert? Ta kontakt med
May-Liss Johansen, seksjonsleder Ortopedisk avdeling
Sist oppdatert 29.05.2019