Forbedringsnettverket ved UNN
Forbedringsnettverket er en faglig arena der ansatte med forbedringskompetanse på ulike nivå og på tvers av fag og organisatoriske grenser møtes for felles problemløsning omkring pasientnære arbeidsprosesser. Her drives kompetansehevende tiltak i forbedringsmetodikk som bidrar til at foretakets gjennomføringskraft i forbedringsområdet styrkes. Her kan ansatte med forbedringskompetanse utveksle erfaringer, få kollegastøtte og hjelp til eget forbedringsarbeid. Forbedringsnettverket skal bidra til å styrke kvalitets-, forbedrings-, og pasientsikkerhetsarbeidet ved UNN med å tilføre forbedringskompetanse til våre klinikker, avdelinger og seksjoner.
Oppsummert skal forbedringsnettverket bidra til:
- systematisk forbedringsarbeid mellom de ulike «lagene» i organisasjonen
- kunnskapsspredning og kontinuitet i arbeidet med kontinuerlig forbedring
- å styrke foretakets gjennomføringskraft på forbedringsområdet
- å sikre felles opplæring, erfaringsutveksling og kollegastøtte i forbedringsmetodikk
- et bindeledd mellom de ulike klinikkene når det gjelder behov de har for støtte og kompetanse på området
- å sette kvalitetsrådgivere og andre forbedringsagenter i stand til å veilede ansatte og ledelsen i egen klinikk i forbedringsmetodikk.
Alle deltakere kan foreslå tema for møtene. Vi har om lag 10 møter i året av 2 timers varighet.
Forbedringsnettverket driftes og koordineres av avdelingen Kontinuerlig forbedring og kan kontaktes via
kf@unn.no.
Direktørens ledergruppe vedtok etableringen av nettverket i 2017 (ledermøtesak 4/17) som et tiltak for å øke gjennomføringskraften på forbedringsområdet. Kvalitetsrådgiverne skulle fungere som spydspiss i dette langsiktige arbeidet (styremøtesak 61/16). Forbedringsnettverket ble i 2018 først etablert som et kvalitetsnettverk bestående av kvalitetsrådgivere fra UNN sine klinikker og sentre. Fra 01.01.2020 ble kvalitetsnettverket utvidet til å omfatte ansatte med forbedrings- og veilederkompetanse og endret navn til Forbedringsnettverket (ledermøtesak 171/19).
Finn din kvalitetsrådgiver i UNN
Hver klinikk har sin egen kvalitetsrådgiver. Kvalitetsrådgiver initierer, koordinerer og veileder i forbedringsarbeid i klinikken.
Ta gjerne kontakt med din lokale kvalitetsrådgiver dersom du har et forbedringsarbeid du har lyst til å jobbe med.
Akuttmedisinsk klinikk
Barne- og ungdomsklinikken
Nevro-, ortopedi- og rehabiliteringsklinikken
Operasjons- og intensivklinikken
E-helse-, samhandlings- og innovasjonssentret
Kommunikasjons- og kultursentret
Personal- og organisasjonssentret
Økonomi og analysesentret
Nyttige maler og verktøy til bruk i forbedringsarbeid
A3 Problemløsningsverktøy
(PDF, 553 KB)ÅpneDet Grønne Korset - Mal KF versjon
(PDF, 174 KB)ÅpneDet Grønne korset Hendelsesregistrering – KF versjon
(PDF, 124 KB)ÅpneDet Grønne korset mal og veileder
(PDF, 581 KB)ÅpneFishbone Diagram KF versjon til plakat
(DOCX, 302 KB)Last nedFishbone Diagram KF versjon til plakat
(PDF, 265 KB)ÅpneForBedring - Ny handlingsplan
(PPTX, 308 KB)Last nedMAL for Interessentanalyse
(DOCX, 73 KB)Last nedMAL for Interessentanalyse
(PDF, 195 KB)ÅpneMAL for Kommunikasjonssplan
(DOCX, 53 KB)Last nedMAL for Kommunikasjonssplan
(PDF, 217 KB)ÅpneNominell Gruppeteknikk - pocket
(DOCX, 95 KB)Last nedNominell Gruppeteknikk - pocket
(PDF, 252 KB)ÅpnePDSA småskalatesting KF versjon
(PDF, 175 KB)ÅpnePDSA småskalatesting KF versjon
(PPTX, 384 KB)Last nedPDSA-sirkel småskalatest
(PDF, 154 KB)ÅpnePrioriteringsmatrise
(PDF, 92 KB)ÅpneTa pulsen på poliklinikken skjema
(XLSX, 22 KB)Last nedTa pulsen på sengeposten skjema
(XLSX, 24 KB)Last nedUtviklingssamtale
(PDF, 148 KB)Åpne
Forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgssektoren
Forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgssektoren ble iverksatt 1. januar 2017.
«Formålet med forskriften er å bidra til faglig forsvarlige helse- og omsorgstjenester, kvalitetsforbedring og pasient- og brukersikkerhet, og at øvrige krav i helse- og omsorgslovgivningen etterleves.» (Forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten, § 1)
Det nye i denne forskriften er at den:
- Tydeliggjør lederes ansvar
- Tydeliggjør medarbeideres involvering
- Poengterer krav til brukermedvirkning
- Forsterker kravet til forbedring
- Fremmer krav til kvalitet, system og kultur
På Helsedirektoratets nettside finner du selve forskriften med veileder.
Hensikten er å gi en oversikt over intensjon og krav i forskriften til ledere og ansatte i egen organisasjon.
Lenke til fremragende forbedringssykehus og andre relevante nettsteder
Her finner du lenker til ulike sykehus og institusjoner som arbeider med forbedring, i tillegg til andre relevante lenker.
Fremragende forbedringssykehus
Region Hovedstadens psykiatriske hospital, København
Sødra Älvsborg Sykehus, Göteborg
Karolinska sjukhus, Stockholm
Landspitali, Reykjavik
NHS East London Foundation Trust (ELFT)
Forbedringsutdanninger
Scottish Quality and Safety (SQS) Fellowship Programme, NHS Education for Scotland (NES) i parnerskap med Healthcare Improvement Scotland and NHS Scotland.
Forbedringsutdanning i Helse Vest
Forbedringskonferanser
International Forum on Quality & Safety in Healthcare
Nyttige nasjonale og internasjonale nettsteder
I trygge hender 24-7 (Pasientsikkerhetsprogrammet, Helsedirektoratet)
Helsebiblioteket
IHI Institute for Healthcare Improvement
Virginia Mason Institute - En ideell organisasjon som spesialiserer seg på forbedring i helsetjenesten
The Health Foundation – Veldedighetsorganisasjon som fremmer helsetjeneste i Storbritannia Relevante artikler og faglitteratur
Her finner du lenker til en del relevante artikler og faglitteratur.
Litteratur – bøker og artikler
Langley G. J., Moen R. D., Nolan K. M., Nolan T. N., Norman C. L., Provost L. P. The Improvement Guide: A Practical Approach to Enhancing Organizational Performance, 2nd Edition. Jossey-Bass. 2009
Syed M. Black Box Thinking: Marginal Gains and the Secrets of High Performance. John Murray General Publishing 2016
Fillingham D., Massey L. A Sense of Urgency, A Sense of Hope – Building av culture and system for continous improvement. Aqua 2018
Vaughn VM, Saint S, Krein SL, et al Characteristics of healthcare organisations struggling to improve quality: results from a systematic review of qualitative studies BMJ Qual Saf Published Online First: 25 July 2018. doi: 10.1136/bmjqs-2017-007573
Andersen H, Røvik KA, Ingebrigtsen T.Lean thinking in hospitals: is there a cure for the absence of evidence? A systematic review of reviews BMJ Open 2014;4:e003873. doi: 10.1136/bmjopen-2013-003873
Stone D., Patton B, Heen S. Difficult Conversations: How to Discuss What Matters Most. Penguin Putnam Inc 2011
Kotter J. P. XLR8 (Accelerate). Building Stretegic Agility for a Faster-Moving World. Harvard Business Review Press 2014
Building a Culture of Improvement at East London NHS Foundation Trust. Cambridge, Massachusetts: Institute for Healthcare Improvement; November 2016. (Available at ihi.org)
Jones B., Woodhead T. Building the foundations for improvement. How five UK trust built quality improvement capability at scale within their organisations. The Health Foundation 2015
Normand J. (red), Mertz A. (red), Sydberg R. (red). Forbedringsarbejdet – en håndbog for ledere i Region Hovedstadens Psykiatri 2017
IHI. QI Essential Toolkit: Institute for Healthcare Improvement
Swensen S, Pugh M, McMullan C, Kabcenell A. High-Impact Leadership: Improve Care, Improve the Health of Populations, and Reduce Costs. IHI White Paper. Cambridge, Massachusetts: Institute for Healthcare Improvement; 2013. (Available at ihi.org)
Hilton K, Anderson A. IHI Psychology of Change Framework to Advance and Sustain Improvement. Boston, Massachusetts: Institute for Healthcare Improvement; 2018. (Available at ihi.org)
Perlo J, Balik B, Swensen S, Kabcenell A, Landsman J, Feeley D. IHI Framework for Improving Joy in Work. IHI White Paper. Cambridge, Massachusetts: Institute for Healthcare Improvement; 2017. (Available at ihi.org)
Styrende dokumenter
Her finner du styrende dokumenter for Kontinuerlig forbedring fra Styret ved UNN og Direktørens ledergruppe.
Styret ved UNN
Sak 61/2016 Kontinuerlig forbedring - tentativ gjennomføringsplan for UNN
Sak 5/2017 Kontinuerlig forbedring – Grunnleggende prinsipper, risikovurdering av gjennomføringsplanen og konsekvenser for styrets arbeid
Sak 9/2018 Kontinuerlig forbedring ved UNN - Status i gjennomføringen og etablering av sentral støtteenhet
Styresak 44-2023/5 –
Løypemelding for UNNs langsiktige satsing på kontinuerlig forbedring
Direktørens ledergruppe
Sak 78/19 Forbedringskompetanse ved UNN
Sak 89/19 Forbedringskompetanse ved UNN
Sak 171/2019 Forbedringskompetanse ved UNN - modell for utrulling
Sak 177/2019 Ny utviklingssamtale UNN
Stabsmøtesak 27.04.20 – Regional veilederutdanning
Sak 33/2020 Etablering av Læringsnettverk ved UNN
Sak 09/2021 Brukerinvolvering «Bestill en bruker»
2021/6764 «Speed up and spread» - revidert utrullingsplan for Kontinuerlig Forbedring
2021/6764-3 Læringsnettverkt og andre kompetansehevende tiltak
2021/6764 Evaluering av tavlemøter i direktørens ledergruppe2021/6764 Tavlemøter 20232021/6764-6 Satsinger kontinuerlig forbedring 2023
Om oss
Kontinuerlig forbedring er enheten som er satt til å lede og koordinere implementeringen av den organisasjonsomfattende styrkede satsningen på systematisk forbedringsarbeid i UNN.
Styret ved UNN besluttet i 2017 å styrke satsingen på systematisk forbedringsarbeid i foretaket gjennom et langsiktig utviklingsarbeid med fokus på forbedringskultur i partnerskap med pasientene (jf
styresak 5/17).
De ti grunnleggende prinsippene og gjennomføringsplanen for Kontinuerlig forbedring ble utarbeidet for å bøte på de store utfordringene UNN og helsetjenesten for øvrig står ovenfor; en demografisk, rekrutteringsmessig og økonomisk utvikling der vi må levere mer helse med færre hender. For å sikre en bærekraftig helsetjeneste også de neste 30-40 årene, må vi frigjøre ressurser fra arbeidsprosesser som er knyttet til ineffektivitet, overbehandling og unødvendige pasientskader. Dette er beskrevet i
Nasjonal helse og sykehusplan 2016-19. Kontinuerlig forbedring er styrets og direktørens viktigste tiltak for implementeringen av UNN sine strategier og for å følge
Forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring.
Avdelingen Kontinuerlig forbedring ble etablert som en del av direktørens stab 1. oktober 2018, og skal lede og koordinere implementeringen av satsningen (jf
styresak 9/18).
Hovedoppgavene våre er å:
- Bidra til å bygge gjennomgående systemer og kultur for kontinuerlig forbedring i foretaket.
- Samle, koordinere og utvikle forbedringskompetansen ved UNN i tett samarbeid med kolleger i klinikk og i stab.
- Samarbeide med og hente kunnskap fra regionale, nasjonale og internasjonale miljøer som har lang, dokumentert og kunnskapsbasert erfaring med forbedringsarbeid.
Vi kan bidra på veien fra idé til forbedring. Her er noen eksempler:
- Utvikle og legge til rette for at medarbeidere på alle nivåer i UNN får forbedringskompetanse.
- Samle nyttig informasjon om forbedringsarbeid på UNN sin egen nettside.
- Utvikle evidensbaserte standarder og maler for forbedringsarbeid.
- Invitere brukere og ansatte til et kreativt verksted for å styrke partnerskap med pasienter og pårørende.
- Lære av de beste: Arrangere seminar for avdelingsledere med internasjonalt anerkjente klinikere som lykkes med kontinuerlig forbedring.
- Anvende «forbedringsbriller» når nye, store oppgaver skal planlegges: Fokuserer vi på de reelle problemene, får vi de riktige løsningene.
- Drive følgeforskning i samarbeid med eksterne forskere.
Og ikke minst, vi baserer oss på forbedringsferdigheter og –atferd blant dagens og morgendagens ledere. Det er leders ansvar å legge til rette for at medarbeiderne får utført sine arbeidsoppgaver mest mulig effektivt og med høy kvalitet, noe også forskriften legger stor vekt på. Gjennom leders synlige forbedringsatferd og tankegang kan medarbeiderne veiledes, støttes og oppmuntres til selv å gjøre forbedringstiltak i egen arbeidshverdag.
UNN sine ledere og medarbeidere har allerede fokus på forbedringer i hverdagen. Ved at vi gjennom trening, veiledning og støtte også gjør Kontinuerlig forbedring til «måten vi jobber på her», kan vi forsterke arbeidet og få til varige og virkningsfulle forbedringer for pasienter og brukere. Samtidig har vi respekt for hverandre, og legger til grunn at kulturendring krever både atferdsendring og endret tankesett, og ikke minst åpenhet og trygghet til å melde ifra. Dette både krever tid og tar tid.
Styret i UNN har anslått at det vil ta minst 10 år å fase inn det langsiktige utviklingsarbeidet. Målet er å gjøre rett første gang og hver gang, å avdekke nye områder for forbedring, og å gjennomføre effektfulle tiltak og lære på tvers. Dette er mulig ved å gå de små skritt, drive småskala forbedringsarbeid og gjennomføre gradvis kompetanseheving gjennom øvelse og praksis.
Kontakt oss
Har du innspill, ideer, spørsmål eller andre tilbakemeldinger? Ikke nøl med å ta kontakt:
kontinuerlig.forbedring@unn.no.
Hege Andersen
Leder, Kontinuerlig forbedring
Tlf. 99 53 03 53
Andreas Danielsen
Rådgiver, Kontinuerlig forbedring
Tlf. 90 58 91 06
Arne Magnus Elvegård
Rådgiver/Organisasjonspsykolog
Tlf: 90 09 58 80

Linn Kathrin Ilstad
Rådgiver, Kontinuerlig forbedring
Trine Trillingsgaard Nielsen
Rådgiver, Kontinuerlig forbedring
Tlf: 46470229
Sinthu Nadesalingam
Rådgiver, Kontinuerlig forbedring
Tlf: 95 74 25 94
Merethe Saga Lønnum
Erfaringskonsulent, Kontinuerlig forbedring
Tlf: 91536078
Besøksadresse:
Hansine Hansens vei 82
PET-senteret 9. etasje
Postadresse:
UNN Tromsø
Kontinuerlig forbedring - Direktøren
9038 Tromsø