Kommunikasjonstiltak, barn - alternative og supplerende
Alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) kan hjelpe barn som helt eller delvis mangler tale til å finne andre måter å kommunisere på.
En ASK utredning må være basert på en grunnutredning og vil forutsette videre oppfølging. ASK utredningen består av tre trinn:
- En grunnutredning som omfatter utredning av somatiske forhold, motorikk, kognisjon og miljøfaktorer.
- Vi vurderer hvilke kommunikasjonsformer som egner seg for barnet ut fra tilstand og diagnose. Det kan være manuelle tegn, grafiske symboler eller materielle tegn. Vi tilpasser betjeningsmuligheter, oppsett og kompleksitet. Dere får også råd om bruk av hjelpemidlene i barnets hverdag.
- Barn språk og kommunikasjon er i kontinuerlig utvikling. Det vil derfor være behov for justeringer og videreutvikling av ASK‐ tiltakene, noe som forutsetter jevnlig oppfølging.
Før
Det vil være viktig å ha tenkt gjennom barnets utvikling og milepæler i språk og taleutvikling før møtet med behandlingsteamet. Ta med barnets kommunikasjonshjelpemidler, sammen med kopi av fagrapporter fra tidligere undersøkelser. Barn som er avhengige av individuelt tilpasset arbeidsstol bør medbringe denne, om mulig.
Dersom det er mottatt et kartleggingsskjema må dette returneres i god tid før oppholdet.
Under
Barnet og foreldrene, eventuelt assistent/pedagog fra barnets barnehage/skole vil samarbeide med fagpersoner fra teamet. Barnet undersøkes tverrfaglig, gjennom samtaler med foresatte og fagpersoner som kjenner barnet, strukturerte observasjoner og testing. Det vil bli tatt hensyn til barnets døgnrytme, dagsform og allmenntilstand.
ASK‐utredninger innebærer ikke smertefulle prosedyrer. Undersøkelsene vil ofte være barnevennlige i form av lek eller oppgaver som ligner på skoleaktiviteter.
Undersøkelsene skjer ved polikliniske konsultasjoner, under opphold som dagpasient eller i barnets nærmiljø.
Kan bruk av ASK‐hjelpemidler bremse eller stoppe barnets utvikling av talespråk?
Nei, tvert imot vet vi at erfaring med å kommunisere ved hjelp av ASK‐hjelpemidler fremmer såvel barnets språkforstålse som evne til å kommunisere generelt. Barn som har motoriske og nevrologiske forutsetninger for å utvikle tale, vil kunne komme raskere i gang med dette nå utviklingen stimuleres ved hjelp av ASK‐tiltak.
Nyttige lenker og dokumenter
- Mer informasjon om ASK (kunnskapsbanken.net)
- Hvem gjør hva på ASK-området (statped.no)
- ISAAC - medlemsorganisasjon for personer som bruker alternativ kommunikasjon
Etter
Det gis en tilbakemelding straks utredningen er gjennomført. Deretter utarbeides det skriftlige rapporter som sendes til hjemmet, henvisende instans og andre instanser som har behov for disse, i samråd og etter samtykke fra barnets foresatte/foreldre.
Kontakt
UNN Tromsø
Habilitering for barn og unge, Tromsø
Oppmøtested
Gimleveien 70, Tromsø
UNN Tromsø
Hansine Hansens veg 67
Transport
Praktisk informasjon
Kurs
- AKKtiv KomIgang foreldrekursKurs for foreldre til barn 0-6 år med kommunikasjonsvansker. Du vil få kunnskap om kommunikasjonsutvikling, å være kommunikasjonspartner, ulike ASK-kommunikasjonsløsninger, lage og tilpasse/prøve ut kommunikasjonsmatriell.AKKtiv KomIgang foreldrekursDato kommer
- Kombinert syns- og hørselsnedsettelse og døvblindhet - kursMøteplassen er et lærings- og mestringskurs for personer med kombinert syns- og hørselsnedsettelse / døvblindhet fra fylkene Nordland, Troms og Finnmark. Møteplassen er et arrangement for personer i alle aldre.Kombinert syns- og hørselsnedsettelse og døvblindhet - kursDato kommer