Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Ambulant akutteam, Silsand

Teamet (tidligere ambulant psykiatrisk team) har som hovedoppgave å yte rask hjelp for en tidsbegrenset periode i akuttfase av et sykdomsforløp eller alvorlig oppstått psykisk tilstand eller krisesituasjon. Ambulant akutteam er et lavterskeltilbud. Pasienter og pårørende kan ta direkte kontakt uten henvisning fra lege.

Ambulant akutteam er en sentral del av akuttbehandlingskjeden og skal bidra til at psykiatriske vurderinger i økende grad innebærer rett tiltak på rett nivå til rett tid. På denne måten skal en sikre bedre, helhetlige og mer tilgjengelige spesialisthelsetjeneste til personer i akutte psykiske krisesituasjoner gjennom god og rask tilgjengelighet.

En prioritert oppgaver er tidlig intervensjon og stabiliserende tiltak ved indikasjon på psykose, alvorlig depresjon, selvmordsforsøk og alvorlig traumatisering. Teamet kan tilby samtale med pasienter, pårørende og andre. Teamet tilbyr også veiledning for helsearbeidere og andre.

Alle akutte henvisninger fra opptaksområdet skal gå til ambulant team i deres åpningstid og telefonvakt på døgnenhet utenom åpningstid. Telefonen er betjent alle dager hele døgnet via vaktordning ved bruk av videokonferanse. Formålet er at pasientene skal få et best mulig tilbud så nært hjemmet som mulig.

Last ned brosjyre om ambulant akutteam (pdf)

Kontakt

Postadresse

Hallveien 4
9303 Silsand

Slik finner du fram

Senter for psykisk helse og rusbehandling Midt-Troms, Silsand

Hallveien 4

​​Senter for psykisk helse på Silsand ligger i Hallveien. Hvis du kommer over Gisundbrua fra Finnsnes svinger du til høyre i retning Gibostad på riksvei 861. Etter omtrent 200 meter svinger du opp Hallveien til venstre. 

Praktisk informasjon

Vi kan anbefale at pasientene tar med turklær ettersom vi bruker naturen en del til turgåing.

​Pasieanttat geain lea šiehtadus dahje geat sisačálihuvvojit UNN, Nordlándda Buohcciviessu, Helgelándda buohcciviessu dehe Finnmárkku Buohcciviessu ossodagaide, sáhttet oažžut davvisámegieldulkka beaivválaččat gaskal dii. 08.00–22.00.

Davvisámegiel dulka bargiid ja pasieanttaid várás

Etter henvisning til psykisk helsevern og avtale med behandler kan du få tilgang til kartleggingsverktøyet Checkwar​e. Skjemaet er ment å kvalitetssikre utredningen av psykiske helseplager. I tillegg til dine beskrivelser og behandlers vurdering, skal kartleggingen bidra til å sikre bred forståelse av dine aktuelle plager eller lidelser.

Hvis du får problemer med å logge inn kan du ta kontakt med ekspedisjonen på den avdelingen der du skal til behandling, slik at de kan sjekke tilgangen din.

Kartleggingsverk​tøyet​

Vi har gratis parkering for pasienter og pårørende rett utenfor bygninga.​

Vi gjør oppmerksom på at sykehuset ikke kan ta ansvar for klær og andre personlige eiendeler du tar med deg til sykehusoppholdet. 

Vi anbefaler at du har minst mulig med deg og lar verdisaker ligge hjemme.​

Dersom du likevel har med deg verdisaker, kan du avtale med avdelingen hvordan dette skal oppbevares. 

Kartleggingsskjema - for deg som skal til behandling

Etter avtale med behandler kan du få tilgang til skjemaet Checkware. Skjemaet skal kvalitetssikre utredningen av psykiske helseplager og bidra til å sikre bred forståelse av dine helseplager. Svarene leses kun av behandler. Sensitive opplysninger er underlagt taushetsplikt Ta kontakt med ekspedisjonen på avdelingen din om du sliter med pålogging.
Klikk her for å logge deg inn
Checkware