Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Lærings- og mestringssenteret, Narvik

Lærings- og mestringssenteret (LMS) er i dag lokalisert på alle tre sykehusene i UNN. Hovedaktiviteten ved Lærings- og mestringssenteret er gruppebasert opplæring for pasienter og pårørende i alle aldre.  På denne sida kan du finne kurs, men også tips til å bli en bedre helsepedagog.

Lærings- og mestringssenteret (LMS) er helseforetakets helsepedagogiske ressurssenter. Senterets oppgave er å styrke fagpersonells arbeid med pasient- og pårørendeopplæring. LMS sine rådgivere bistår og veileder fagpersoner og brukerrepresentanter i arbeidet med utvikling, gjennomføring og evaluering av opplæring. Senterets overordnede mål er å øke helsekompetansen i befolkningen.

«Sammen om mestring, læring for livet»Sammen om mestring, læring for livet​
Felles visjon for lærings- og mestringssentrene i Helse Nord​

Opplæring er viktig for pasienters og pårørendes helse og livskvalitet, og for sykehusene er dette en av hovedoppgavene. Opplæringen skjer i møter med helsepersonell før – under og etter behandling. Pasientopplæring skal ha fokus på at pasienter og deres pårørende er aktive personer som skal kunne medvirke med sine erfaringer og ressurser i sin nye situasjonen. For at pasienter skal kunne gjøre sine egne valg må de få opplæring. Helsepersonell skal bruke arbeidsformer som motiverer til økt selvstendighet og kontroll for pasienter og pårørende.

Pasienter og deres pårørende kan i tillegg delta i gruppeopplæring, såkalte lærings- og mestringskurs. Disse er diagnosespesifikke.  

 Å mestre egen sykdom er en medisin som brukes alt for lite!
Pasient

Hovedaktiviteten på lærings- og mestringssentrene er opplæringskurs for barn, ungdom og voksne i forskjellige diagnoser innenfor somatikk, rus og psykiatri. Pårørende får delta i de fleste kursene. Kursdeltagerne møter forskjellige fagpersoner fra sykehuset, erfarne brukere og ulike bruker- interesseorganisasjoner. Brukerens erfaringskunnskap er en viktig ressurs i opplæringen.

Målet med kursene er å legge til rette for at pasienter og pårørende tilegner seg kunnskap, ferdigheter og bevisstgjøring av egne ressurser for å ta gode beslutninger om egen helse, gjennomføre endringsprosesser og mestre langvarige helseutfordringer.

Ved å arrangere opplæring i grupper legger man til rette for at deltagerne kan lære både av helsepersonell og av hverandre. Ofte er det i treffpunktet mellom teoretisk kunnskap og erfaringskunnskap at den gode læringen oppstår. Arbeidsmåten er å legge til rette for et likeverdig samarbeid mellom erfarne brukere og tverrfaglig personell i utvikling, gjennomføring og evaluering av alle kurstilbud.

Når man utvikler et gruppebasert kurstilbud skal kurset inngå som en del av pasientforløpet. Lærings- og mestringskurs er aktuelt i forløp innen forebygging, behandling og rehabilitering. Samarbeid med rådgivere på lærings- og mestringssenteret (LMS) anbefales. De har kunnskap om helsepedagogikk og er pådrivere i utviklingen av nye kurs. LMS sørger for kontinuerlig kvalitetsforbedring av eksisterende tilbud gjennom systematisk evaluering.


Hvilken form på opplæringstilbud for pasienter og pårørende er mest hensiktsmessig? Hva bør være individuell opplæring og hva bør gjennomføres i grupper? Og når bør opplæring gis i et pasientforløp? 
 
Det finnes mange former for lærings- og mestringstilbud som er utviklet for definerte målgrupper. Disse omfatter både individuelle tilbud og gruppetilbud. Veileder om rehabilitering, habilitering, individuell plan og koordinator (Helsedirektoratet 2015) beskriver ulike eksempler på lærings- og mestringstilbud. Felles for tilbudene er at de skal bidra i deltakernes individuelle endrings- og mestringsprosesser, altså øke helsekompetansen for brukerne.

Kompetanse er et av fire hovedtemaer i den nasjonale helse- og sykehusplanen, både helsekompetanse hos den enkelte innbygger og kompetanseutvikling blant helsepersonell. Helsepersonell skal ta hensyn til pasientens helsekompetanse og tilpasse kommunikasjonen deretter.

Pasienter med langvarige helseutfordringer og behov for bistand fra spesialisthelsetjenesten, skal få bedre og mer tilrettelagt opplæring til å mestre egen helse. Kompetanse i helsepedagogikk for fagpersonell er en forutsetning for å ha gode opplæringstilbud for pasienter og pårørende.

Les mer om regjeringens strategi for å øke befolkningens helsekompetanse. 

Samarbeid med kommunehelsetjenesten anbefales for å utvikle pasient- og pårørendeopplæring. Samarbeidet mellom kommunene og helseforetaket er hjemlet i tjenesteavtale 2 Retningslinjer for samarbeid i tilknytning til innleggelse, utskriving, habilitering, rehabilitering og lærings- og mestringstilbud for å sikre helhetlige og sammenhengende helse- og omsorgstjenester til pasienter med behov for koordinerte tjenester.

Lærings- og mestringssenteret er et helsepedagogisk ressurssenter og tilbyr opplæring og veiledning i helsepedagogikk og bruk av pedagogiske verktøy. Vi tilbyr helsepedagogisk grunnkurs, helsepedagogisk forum samt undervisning og veiledning ved forespørsel.

Definisjon: Helsepedagogisk aktivitet i helsetjenesten er basert på fag- erfarings- og brukerkunnskap, samt kunnskap om endringsfokusert arbeid. Målet er å fremme læring om helse og sykdom, styrke mestring og gode livsvalg når sykdom eller skade oppstår.

Helsepedagogikk handler om hvordan helsepersonell i samarbeid med pasient og pårørende skal formidle oppdatert informasjon, legge til rette for god opplæring og helseveiledning. Brukermedvirkning og myndiggjøring av pasienter og pårørende er avgjørende for å få til et likeverdig samarbeid mellom pasienter, pårørende og fagpersonell.

Pasient- og pårørendeopplæring brukes som betegnelse på den praktiske gjennomføringen av helsepedagogiske tiltak, både individuelt og i grupper.

Sider om helsepedagogikk:

Mestring.no

​Lærings- og mestringssenteret er et helsepedagogisk ressurssenter, og skal legge til rette for både helsepersonells og brukerrepresentanters kompetanseutvikling innen helsepedagogikk.

Grunnkurs i helsepedagogikk er et to dagers kurs for deg som er fagperson i spesialist- og kommunehelsetjenesten eller er brukerrepresentant tilknyttet et lærings- og mestringstilbud. Formålet med kurset er at du får styrket og videreutviklet din helsepedagogiske kompetanse. Hovedfokuset i kurset er helsepedagogikk knyttet til gruppebaserte lærings- og mestringstilbud.

Praktisk kurs i formidling er et 1-dagskurs for helsepersonell på UNN som underviser pasienter og pårørende eller underviser og informerer kollegaer. Hensikten med kurset er å bidra til erfaringer og oppdagelser som kan gjøre deg mer bevisst egne styrker og utviklingsmuligheter når det gjelder formidling.

Helsepedagogisk veiledningsgruppe er et tilbud til helsepersonell på UNN som jobber med pasient- og pårørendeopplæring, både én til én og i gruppe. Veiledningsgruppa er en fast gruppe som møtes seks ganger. En deltaker per veiledning bidrar med egen case. Gruppa reflekterer og diskuterer casen sammen.​

Les mer om kursene ved å klikke på lenkene under.

Enhver pasient har rett til å være aktivt deltakende og medvirke når en får helsehjelp.

«Bruker – med - virkning» i helsetjenesten omfatter imidlertid mer enn den individuelle retten. Pasient- og pårørendeopplæring er et område hvor brukernes erfaringer er en forutsetning for å kvalitetsutvikle tjenesten. Brukermedvirkning i lærings- og mestringstilbud sikres ved at brukerrepresentanter deltar både i planlegging, gjennomføring og evaluering. Kunnskapen fra brukerrepresentanter og fagfolk sidestilles. Du kan lese mer om rollen brukerrepresentanter har i lærings- og mestringstilbud under oppgave- og ansvarsfordeling.

Brukerrepresentanter til lærings- og mestringstilbud rekrutteres ofte via den lokale bruker-/interesseorganisasjonen. Aktuelle kandidater kan også rekrutteres via den sykehusavdelingen der kurset er forankret. Vil du bli brukerrepresentant? Ta kontakt med ditt lokallag, kursleder eller Lærings- og mestringssenteret.

På sidene til Nasjonal kompetansetjeneste for læring og mestring innen helse kan du lese mer om brukermedvirkning. 

Helseforetaket har også brukermedvirkning på systemnivå. 

Brukerutvalget på UNN

Lærings- og mestringstilbud utvikles av en arbeidsgruppe som består av fagpersoner, brukerrepresentanter og rådgiver fra Lærings- og mestringssenteret (LMS). Arbeidsmåten disse jobber etter kalles Standard metode. Metoden bidrar til at kunnskap fra brukerrepresentanter og fagfolk sidestilles i planlegging, gjennomføring og evaluering av tilbudet.

Fagpersoner

Tverrfaglig helsepersonell er deltakere i arbeidsgruppen og er hovedansvarlige for gjennomføringen av lærings- og mestringstilbud.
 
Med bakgrunn i egen kompetanse har fagpersonene ansvar for å:

  • dele sine fagkunnskaper og erfaringer med arbeidsgruppen og medvirke i de beslutninger som det ligger til arbeidsgruppen å ta
  • undervise i kursene, herunder tilpasse undervisningen til målgruppen og basere seg på kunnskap om helsepedagogikk
  • kvalitetssikre egne faglige innlegg

Kursleder

Alle i arbeidsgruppen kan være kursledere forutsatt at de har kompetanse og motivasjon for det. Kursleder bør være en fagperson med spesiell kunnskap og erfaring med pasientgruppen. Det er oftest en fagperson fra den avdelingen hvor tilbudet er forankret, som er kursleder. Kurslederen skal ha kunnskap om helsepedagogikk.
 
Hovedoppgaven til kursleder er å ha regien på opplæringstilbudet. Kursleder skal:

  • skape en sammenheng mellom kursets ulike faglige deler
  • skape trygge, tydelige og gode rammer for deltakerne
  • gjøre pedagogiske tilpasninger underveis i kurset i samarbeid med forelesere
  • sikre hverdagsspråk og mestringsfokus
  • utøve gruppeledelse

Medisinsk faglig ansvarlig lege

Medisinsk faglig ansvarlig er en lege fra den avdelingen hvor tilbudet er forankret. Han har det overordnede faglige og medisinske ansvaret når opplæringstilbudet er i regi av spesialisthelsetjenesten. Videre har han ansvar for at pasientens deltakelse på opplæring dokumenteres i pasientens journal.

Brukerrepresentanter

En brukerrepresentant er en person som har en langvarig helseutfordring eller er pårørende til en med dette. Som brukerrepresentant på Lærings- og mestringssenteret bidrar du med kunnskap om å leve med langvarig helseutfordring eller det å være pårørende. Brukerrepresentanten deltar både i planlegging, gjennomføring og evaluering av lærings- og mestringskurset. Det kan være den samme eller forskjellige brukerrepresentanter som bidrar i de ulike fasene.

Brukerrepresentantens rolle i planlegging- og evaluering er å:

  • delta aktivt i arbeidsgruppen
  • bidra med kunnskap og erfaringer som er viktig for å mestre hverdagen med langvarig helseutfordring
  • synliggjøre pasientgruppens behov

Brukerrepresentantens rolle i gjennomføring er å:

  • holde et brukerinnlegg der en forteller sin «mestringshistorie»
  • sikre et hverdagsspråk
  • bidra til åpenhet om vanskelige tema inn i kurset

Kjennetegn ved brukerrepresentanten:

  • har levd en stund med eller er pårørende til en med langvarig helseutfordring.
  • Har ikke alltid syns det har vært lett, men har i dag bearbeidet situasjonen slik at en takler den relativt bra.
  • kjenner andre i lignende situasjon, slik at en er klar over at ikke alle har det akkurat slik som en selv.

Brukerrepresentantenes arbeid honoreres gjennom gjeldende satser ved Lærings- og mestringssenteret.

LMS-rådgiver
 

Det helsepedagogiske og koordinerende ansvaret for lærings- og mestringstilbudene er plassert ved LMS. Rådgiver ved LMS leder arbeidsgruppen . LMS-rådgiver har ansvar for utvikling av prosedyrer, helsepedagogisk veiledning og rådgivning, samt praktisk tilrettelegging og veiledning til alle involverte. 

All deltakelse i lærings- og mestringsaktivitet ved sykehuset skal registreres i sykehusets pasientadministrative system (PAS) som grunnlag for rapportering til Norsk pasientregister (NPR). Informasjon om regelverk knyttet til registreringer er publisert på nasjonal kompetansetjenestes nettsider (NKLMH) 

Samarbeidspartnere

Kontakt

Telefon

Rådgiver Wenche Gressnes

77 01 57 48

Sekretær

90 01 81 68

Rådgiver Ann-Heidi Mathisen

77 01 57 49

Postadresse

UNN Harstad
Lærings- og mestringssenteret
Postboks 1065
9480 Harstad

Slik finner du fram

UNN Narvik Furumoen

Stasjonsveien 61

Sykehuset på Furumoen ligger i Stasjonsveien 61, cirka 3 kilometer nord for sentrum.

Dersom du kommer til Narvik med bussekspressen eller flybussen fra Evenes, kan du gå eller ta taxi opp til sykehuset. Husk at reiseutgifter må avtales på forhånd med Pasientreiser.​

Tunnel fra E6 (Furumotunellen) er hovedadkomstvei til sykehuset og blir åpnet for normal trafikk 28. oktober. Det er etablert gangstier gjennom Narvik kirkegård og opp til sykehuset, i tillegg til fortau langs Stasjonsveien.

Kollektivtilbud

Fra 28 oktober 2024 starter Nordlandstrafikk med busstilbud til og fra Furumoen.

Det anbefales å bruke reiseplanleggeren og søke på ruter som går til /fra UNN Narvik. I reiseplanleggeren er opplysningene alltid oppdatert.

Om du reiser fra Tromsø er det enklest å kjøpe billett via Svipper
Om du reiser fra Harstad er det enklest å kjøpe billett via Nordlandstrafikk sin app Reis 

Laste ned apper?

Både Svipper og Reis kan lastes ned via Google play eller App store.

Helseekspressen

Fra Narvik til Tromsø går Helseekspressen. Personer som har fått rekvirert reise av helsemessige årsaker kan reise med Helseekspressen.

 Rutetabell og fasiliteter.

Nyhetssak om hovedendringer fra 28. oktober:

Les mer om hovedendringene fra 28. oktober 

Kart

Via googlemaps

Praktisk informasjon

Sykehusapotek Nord har utsalg i første etasje (til høyre når du kommer inn via hovedinngangen). Der får du kjøpt hygieneartikler og medisiner.

Husk legitimasjon med bilde når du skal hente legemidler på resept.

Apoteket er åpent mandag til fredag klokka 09-15.30​​

​Pasieanttat geain lea šiehtadus dahje geat sisačálihuvvojit UNN, Nordlándda Buohcciviessu, Helgelándda buohcciviessu dehe Finnmárkku Buohcciviessu ossodagaide, sáhttet oažžut davvisámegieldulkka beaivválaččat gaskal dii. 08.00–22.00.

Davvisámegiel dulka bargiid ja pasieanttaid várás

​Du kan kople deg på vårt åpne trådløse gjestenett ”HN-GJEST”. Det er fri bruk av gjestenettet.​​

Kafé Pingvin ligger i fjerde etasje på sykehuset, med utsikt over hele Narvik og den innerste delen av Ofotfjorden. Ved lunsjtider får du kjøpt varm mat, og i resten av åpningstida har vi salat, baguetter, aviser og kioskvarer til salgs.

Åpningstider 08-14​​​

Telefon: 47 51 51 63

Furumoen

16. september etableres tilbudet også på det nye sykehuset på Furumoen. Kafé Pingvin blir å finne i første etasje.

Kafeen er i første etasje, til venstre innenfor vestibylen ved hovedinngangen.

Åpningstid og meny: Inntil videre åpent kun på formiddagstid, med begrenset vareutvalg.

Automattjenester (varm/kald drikke, snacks m.m) kan benyttes hele døgnet. 

Etterhvert vil utvalg og åpningstid bli bedre!

Telefon: 47 51 51 63

Pasientkafeer

2. etasje: Tilbud for inneliggende pasienter innenfor psykisk helse- og rusbehandling.

3. etasje: ​Tilbud for inneliggende pasienter som skal til følgende sengeposter:

  • Medisinsk sengepost
  • Ortopedisk/kirurgisk sengepost
  • Føde/Gynekologisk sengepost 

 

.

Parkeringsavgift for gjester og ansatte innføres mandag 21. oktober. 

Pasienter og pårørende som kommer med bil til Furumoen kan parkere på offentlig parkering utenfor hovedinngang. I tillegg finnes det noen offentlige parkeringsplasser utenfor hovedinngang til Furumoen sykehjem og utenfor akuttmottak/ legevakt.

Det finnes handikap-parkering ved hovedinngangen (maks 4 timer), på hovedparkeringen, ved Furumoen sykehjem og ved akuttmottak/ legevakt.
Husk å legge blå parkeringstillatelse godt synlig i frontruta.

Parkeringskart

Parkeringsavgift alle dager:

Kl. 07-21: kr 30.- pr time
Kl. 21-07: kr 6 pr time

Langtidsparkering gjesteparkering:

Maks døgnpris kr 237,-. Pris fra og med det 4. døgnet maks kr 154,-. Pris fra og med det 8. døgnet maks kr 107,-

Det blir billigere etter hvor lang tid du står. Dersom du betaler med kort og avslutter parkeringen før tiden er utløpt, kan man dra kortet og avslutte betalingen.

Det finnes ingen særordninger for inneliggende pasienter eller pårørende som må oppholde seg over sykehuset over lengre tid.

Motorsykkelparkering

UNN har ikke per i dag egen tilrettelagt parkering for motorsykler for besøkende eller gjester.

Særskilt parkering:

Det finnes også parkeringsplasser som er merket med «Reservert ansatte». Dette er parkering reservert kun for ansatte eller samarbeidspartnere med egen parkeringstillatelse.

Klage:

Park Nordic AS har avtale med UNN om drift og klagebehandling av parkeringen ved  Furumoen.

Parkeringsområdet er offentlig og privatrettslig skiltet, og driftes som offentlige parkeringsplasser.

Har du fått kontrollsanksjon og ønsker å klage?

Gå via parknordic.no 

Vi gjør oppmerksom på at sykehuset ikke kan ta ansvar for klær og andre personlige eiendeler du tar med deg til sykehusoppholdet. 

Vi anbefaler at du har minst mulig med deg og lar verdisaker ligge hjemme.​

Dersom du likevel har med deg verdisaker, kan du avtale med avdelingen hvordan dette skal oppbevares. 

Sengepostene våre har ulike visittider eller besøkstider. Informasjon om disse tidene står på de ulike avdelingssidene. Ta gjerne kontakt med avdelingen hvis du er usikker.

Kurs og møter

  • E-læringskurs - forberedelse til lærings- og mestringskurs
    Dette e-læringskurset er et forberedelseskurs for deg som skal delta på et lærings- og mestringskurs og for deg som ønsker å vite mer om hva et lærings- og mestringskurs er.
    E-læringskurs - forberedelse til lærings- og mestringskurs
    Alltid tilgjengelig
  • ADHD-ADD. Opplæringstilbud for foreldre. Lærings- og mestringskurs
    To dagers foreldrekurs for deg som har barn (6-12 år) eller ungdom (13-18 år) med ADHD/ADD. Arrangeres jevnlig både i Tromsø, Harstad og Narvik.
    ADHD-ADD. Opplæringstilbud for foreldre. Lærings- og mestringskurs
    31.
    oktober
    2024
    Flere datoer
  • Praktisk kurs i formidling
    Praktisk kurs i formidling er et 1-dagskurs for helsepersonell på UNN som underviser pasienter og pårørende eller underviser og informerer kollegaer. Kurset arrangeres både i Tromsø, Harstad og Narvik, totalt cirka seks ganger årlig.
    Praktisk kurs i formidling
    1.
    november
    2024