Om teamet vårt
Vi er en tverrfaglig sammensatt gruppe med kompetanse til å hjelpe i denne type situasjoner. Vi deler gjerne kunnskap om psykisk helse blant mennesker med somatisk sykdommer til somatisk helsepersonell. I første omgang prioriterer vi somatisk helsepersonell på sykehus som gir helsehjelp til kronikergrupper.
En viktig oppgave for sykehuset er å lære opp nye generasjoner med helsepersonell, og å bidra til forskning og kvalitetsforbedring slik at vi kan gi helsetjenester av høyest mulig kvalitet. Derfor kan det være at du møter på studenter under veiledning, eller at du blir invitert til å delta i studier. Alt personell du møter på et sykehus har taushetsplikt.
For deg som har somatisk primærdiagnose og kjenner på psykiske tilleggsplager
Typiske problemstilllinger vi jobber med:
- Kanskje kjenner du at du er nedstemt eller at du unngår aktiviteter?
- Kanskje strever du med søvn, eller har en kronisk sykdom som er utfordrende å leve med?
- Kanskje kjenner du at det hadde vært bra å jobbe sammen med noen om hvordan du kan håndtere situasjonen best mulig?
Den første samtalen går til kartlegging og bli kjent, mens den siste går til å oppsummere og evaluere og er noen uker etter den 9. samtalen. Vi tilbyr maks 10 samtaletimer. Noen pasienter trenger færre samtaler, noen ønsker å spre samtalene over noe tid, mens andre ønsker å jobbe konsentrert over noen uker.
Før første samtale
- Blir du bedt om å fylle ut skjema digitalt. Disse er viktig både for din egen del da du får oversikt over spørsmål som er viktig å få svar på før arbeidet starter. Skjemaene er også viktig for at vi skal vite hvordan vi skal hjelpe deg på best mulig måte.
- Logg deg inn på
www.helsenorge.no og sjekk henvisningen vi fikk. Om du har kommentarer, noe å legge til eller lignende, så snakker vi om det i første samtale.
- Ta med deg oppdatert medisinliste.
- Sist men ikke minst, tenk nøye igjennom hva du ønsker å jobbe med og motivasjonen for å jobbe med deg selv. Vi kommer til å hjelpe det så godt vi kan ut fra kunnskapsbaserte metoder, samtidig så krever det at du selv er klar, har tid og motivert for å ta imot dette tilbudet. Vi snakker om dette i den første samtalen.
Under
- Det første vi gjør er å bli bedre kjent, ditt helsepersonell trenger å bli bedre kjent med deg og din situasjon for å kunne optimalisere helsehjelpen du skal få.
- Sammen blir vi enige om hva vi sammen skal jobbe med.
- Du vil lære metoder for hvordan du kan håndtere, tenke om, og hva som er lurt å gjøre ut fra din situasjon.
- Det kan godt være at du blir bedt om å fylle ut skjemaer, lese noe, eller aktivt registrere deg selv, og at vi oppfordrer deg til å prøve ut noe gjennom behandlingsforløpet.
- I noen sammenhenger kan det være at vi tar med familiemedlemmer, venner eller andre ressurspersoner i en til to samtaler. Dette avtales underveis.
Etter
- Den 10. samtalen blir gjerne satt opp noen uker etter den 9. Dette ser vi er gunstig for å få testet ut en del av det vi har jobbet med og snakket om underveis.
- Vi skriver journal slik som alt helsepersonell etter helsepersonelloven er pålagt å gjøre. Du finner notatene ved å gå inn på
www.helsenorge.no.
- Du får digitale skjemaer som du blir bedt om å fylle ut. Vi bruker denne informasjonen til å se hvordan tilbudet vårt fungerer og til å forbedre oss for alle som kommer til oss, så vi blir derfor svært takknemlig om du tar deg tid til å fylle de ut.
Akutt krise eller selvskading?
Når vi møtes jobber vi med å avklare hva som er mest hensiktsmessig i din situasjon. Kanskje er det å avtale flere samtaler, eller kanskje er det andre som skal hjelpe videre.
Under
- Det første vi gjør er å kartlegge situasjonen, og bli bedre kjent. Vi trenger dette for å få oversikt, og for at vi sammen kan finne de beste løsningene for deg.
- Det kan være at vi kan hjelpe deg, eller så kan det være at det finnes andre instanser som er rette instansen for deg ut fra din problemstilling.
Etter
- Vi skriver journal slik som alt helsepersonell etter helsepersonelloven er pålagt å gjøre. Du kan selv finne notatene ved å gå inn på
www.helsenorge.no.
- Vi følger opp avtalene mht at vi kanskje har avtalt ny samtale, eller vi hjelper til med å komme i kontakt med andre instanser om det er aktuelt.
Henvisning
Vi tar imot både interne og eksterne henvisninger, og gjør så en vurdering hva som her hensiktsmessig videre. Både interne og eksterne henvisninger skal komme fra et helsepersonell med henvisningsrett. Noen ganger trenger vi flere opplysninger fra henviser.
Noen kan være usikker på om dette tilbudet er det rette, og er du usikker så kan det være at en samtale med en av oss hjelper deg til å ta stilling. Vi tilbyr både oppmøtesamtaler og digitale konsultasjoner, og ofte kombinerer vi disse møteformene med hverandre.
Krav til henvisning
For å kunne gi best mulig hjelp trenger vi disse henvisningsopplysningene:
Pasientens bakgrunn
- Sivilstatus, barn og boforhold
- Arbeidsstatus; utdanning, arbeidserfaring og jobbsituasjon
- Sykdommer historisk (somatiske og psykiske)
-
Funksjonsbeskrivelse
- Medikamentbruk
- Rusbruk
- Tolkebehov
- Relevante epikriser
-
Nåværende situasjon
Aktuell medisinsk situasjon med beskrivelse av hva dere ønsker vi skal bidra med.
- Hva har eventuelt vært forsøkt tidligere?
- Hva tenker henviser at det er behov for fokus på og hva ønsker pasienten?
- Hvor motivert er pasienten på en skala fra 1 til 10?
- Hvordan håndterer pasienten situasjonen? Føler seg nedstemt? Unngår noen situasjoner? Synes situasjonen er vanskelig å håndtere? Ta gjerne med både henvisers og pasientens synspunkter på dette.
- Om pasienten er i et behandlingsforløp må der ta med informasjon om fremtidige planer og avtaler.