Hei, du må oppdatere nettleseren din for å kunne besøke oss.

Hvorfor omstilling?

Vi får til mye, og det er mye å være stolt av i UNN. Likevel står vi overfor store utfordringer fremover. Skal UNN klare å fortsatt være universitets- og regionssykehuset for hele Nord-Norge, må vi gjøre store endringer.

UNN og resten av helsetjenesten sliter med noen store og langvarige utfordringer. Vi må omstille oss for å ha penger til nytt utstyr, modernisering av lokaler, nye bygg og nødvendige investeringer. Det er avgjørende for samfunnsutviklingen i hele Nord-Norge at UNN klarer denne oppgaven.

En analyse gjort av UNN i 2024 viser at følgende seks områder innebærer størst risiko hos oss:   

  • Mangel på helsepersonell 

  • For lite penger til nye investeringer 

  • For lav tilgjengelighet – lange ventetider 

  • Mange utskrivningsklare pasienter

  • For liten aktivitet innen forskning og innovasjon 

  • Lav gevinstrealisering/gjennomføring av oppdrag og tiltak som er besluttet

  • Vi skal gjennomføre: Lav gjennomføringsevne er på listen over topp seks risikoområder i UNN. Vi har over mange år ikke klart å gjennomføre økonomiske tiltaks- og handlingsplaner som er besluttet. Omstillingsprogrammet bygger delvis videre på arbeid og tiltaksplaner som har blitt jobbet frem i UNN de siste årene, men som ikke har blitt konsekvent gjennomført. I omstillingsarbeidet vil vi derfor ha særlig vekt på at det som besluttes skal gjennomføres, og at vi det skal foreligge en plan for dette.  
  • Vi skal se økonomiske effekter: Det er et mål at omstillingsprogrammet i løpet av tre år skal gi en økonomisk effekt på 400 millioner kroner. Det innebærer at driftskostnadene i UNN skal tas ned med 400 millioner kroner i denne perioden.
  • Vi skal prioritere tilbud og ressurser: UNN skal prioritere spesialisthelsetjenestens primære ansvarsområder: pasientbehandling, forskning, utdanning av helsepersonell og opplæring. Det innebærer i praksis at omstillingsprogrammet skal prioritere behandling av de sykeste pasientene, løsning på kapasitetsutfordringer knyttet til brudd på pasientrettigheter, og uønsket lekkasje til private. Dette innebærer også at andre tilbud og oppgaver må fjernes, reduseres, eller slås sammen. 
  • Medvirkning og dialog er viktig: Medvirkning og dialog med medarbeidere, brukere, tillitsvalgte, vernetjeneste og samarbeidspartnere skal stå sentralt i omstillingsprogrammet. 

 

 

Maŋemus ođastuvvon 2024-09-26