Smittevernrutine for sykehjem
Desinfeksjon av overflater og utstyr
Formål og grunnlagsinformasjon
- Desinfeksjon uskadeliggjør de fleste mikroorganismer og hindrer smittespredning.
- Be leverandør beskrive hvordan utstyr skal desinfiseres før innkjøp av nytt utstyr. Unngå innkjøp av utstyr som ikke kan varmedesinfiseres eller desinfiseres med midler godkjent av Statens legemiddelverk.
- Utstyr rengjøres alltid etter bruk.
- Utstyr som skal desinfiseres rengjøres først
- Utstyr som skal steriliseres skal rengjøres og desinfiseres først.
- Ikke la infeksiøst materiale tørke. Utstyr håndteres snarest mulig etter bruk.
- Ev. manuell rengjøring utføres på en måte som minimerer fare for sprut/ aerosoldannelse.
- Varmedesinfeksjon foretrekkes når det er mulig.
- Spyledekontaminator og instrumentvaskemaskin: Ofte er maskinene innstilt på 85˚ C og oppover på slutten av programmet. Temperaturkrav er relatert til forholdet mellom temperatur og tid, A0 verdi. (Se vedlegg)
- Oppvaskmaskiner: Ved spørsmål om sikker oppvask, søk råd hos Mattilsynet eller Kost- og ernæringsforbundet. «Nasjonale retningslinjer for god hygienepraksis i institusjonskjøkken» (2016) fås på mail ved å kontakte post@matomsorg.no. Der anbefales sluttskylling på 72˚ C i 15 sekunder.
- Vaskemaskin for tekstiler: Minimum 85˚ C i 10 minutter. Industrivaskemaskiner kan innfri dette. Husholdningsvaskemaskiner går opp i høye temperaturer, men ofte vanskelig å kontrollere tidsintervall.
- Primært følges leverandørens anvisning for kontroll. Sjekkliste innhentes hos leverandør eller utarbeides.
- Vær orientert om innstillingen for temperatur på sluttdesinfisering, og hvor lenge den skal vare.
- Ta kontakt med teknisk fagperson dersom utstyr ikke blir rent eller ikke holdes på plass i maskinen
Ofte anbefales:
Daglig behov:
- Kontroller kammerets bunn og fjern rester ved behov
- Sjekk at maskinen tar inn såpe ved å lage nivåmerke (dato) på såpeholder.
- Sjekk at dysene er åpne, at det ikke har lagt seg papir eller lignende på dysehoder.
Instrumentvaskemaskin: I tillegg sjekkes vaskearmer og rengjøres ved behov. Grovsilen rengjøres. Sjekk at stativ/ vogn får kontakt med vanntilførsel. Vasketest etter leverandørens anbefalinger.
Årlig: Teknisk kontroll/vedlikehold av teknisk personell.
- Desinfeksjonsmidler skal være godkjent av Statens legemiddelverk og benyttes når varmedesinfeksjon ikke er mulig. Desinfeksjonsmidler oppbevares i låsbart skap.
- Ulike desinfeksjonsmidler har ulikt virkeområde. Sjekk korrekt blandingsforhold. Utblandet middel oppbevares i lukket flaske. Skriv på dato for holdbarhet på blandingen
- Vær oppmerksom på at desinfeksjonsmidler kan påvirke materialer som metall, gummi, plast m.m.
- Ved håndtering av desinfeksjonsmidler bør man alltid benytte hansker, og annet anbefalt verneutstyr som kan være plastforkle, munnbind, P3 maske og øyebeskyttelse. Sjekk alltid sikkerdatablad for det enkelte desinfeksjonsmiddel eller kontakt leverandør dersom dette er uklart. Desinfeksjonsvæske i beholdere skal ha lokk over. Rommet bør ha god ventilasjon. Sprayflasker benyttes ikke pga fare for innånding.
Spesielt anbefalt ved MRSA, ESBL, VRE og Clostridioides difficile, samt i situasjoner med mye søl av kroppsvæsker.
- Punkter som ofte berøres av pasientens hender og/eller personalets hender desinfiseres med jevne mellomrom, for eksempel etter morgenstell.
- Kontaktpunkter kan være nattbord, sengegjerde, ringesnor, håndtak på rullator, hjelpemidler, armlener, bord, lysbrytere, dørhåndtak, armatur på vask, såpe/sprit dispensere, servant, toalettsete, skylleknapp, toalettstol etc. For valg av desinfeksjonsmiddel:
Se desinfeksjonsmidler - oppslag
- Akselsen, P. E. og P. Elstrøm (2012). Smittevern i helsetjenesten. Oslo, Gyldendal akademisk. Kap 8
- Forskrift om kjemiske desinfeksjonsmidler til teknisk bruk i helse- og sykepleie
Hentet 20.06.2019 - Hauff K. Sølnæs T, Bergh B. (2003) Sterilforsyning i helsetjenesten. Oslo: Pensumtjeneste AS, kap. 7
- Huys Jan (2014), Rengjøring, desinfeksjon og sterilisering av medisinsk utstyr. Norsk forening for sterilforsyning og Heart Consulatancy. HG Media AS
- Statens legemiddelverk Kjemiske desinfeksjonsmidler til teknisk bruk i helse- og sykepleie (foreligger en veiledning og en oversikt
Hentet 20.06.2019 - Kost- og ernæringsforbundet (2016): Nasjonal retningslinjer for god hygienepraksis i institusjonskjøkken og for tilpasning av HACCP-prinsippene i h.h.t. EU-forordning 852/2004 vedlegg 2. Se kap 5.2. Kan skaffes ved å henvende seg til post@matomsorg.no
- Statens Serum Institut (2018) Nationale infektionshyiejniske retningslinjerfor desinfektion i sundhedssektoren
Hentet 20.06.2019
Forhold mellom temperatur og tid ved desinfeksjon
Tidligere krav om temperatur på minimum 85˚ C har blitt erstattet av krav om A0-verdi 60 for spyledekontaminator og A0-verdi 600 for instrumentvaskemaskiner. A0-verdioppgir forholdet mellom temperatur og tid (Standard EN-ISO 15833-1 og 2).
Tabellene er hentet på Infeksjonskontroll.no, utarbeidet av Regionalt kompetansesenter for smittevern Helse Sør-Øst. Hentet 20.06.2019 (Versjon datert 04.07.2019)
A0= 60 er minimumskravet til spyledekontaminator i henhold til standarden EN-ISO 15883-1
Temperatur | Tid |
A0 |
---|---|---|
70oC | 10 min | 60 |
80oC | 1 min | 60 |
85oC | 19 sek | 60 |
90oC | 6 sek | 60 |
93oC | 3 sek | 60 |
A0= 600 er kravet til instrumentvaskemaskin i henhold til standarden EN ISO 15883-2:2009
Temperatur | Tid | A0 |
---|---|---|
70oC | 100 min | 600 |
80oC | 10 min | 600 |
85oC | 3 min og 10 sek | 600 |
90oC | 60 sek | 600 |
93oC | 30 sek | 600 |
Se også:
Tabell 3: A0 verdierved fugtig varmedesinfektion sammenholdt med anvendelsesområdene, s. 14 i Statens serum institut (2018): Nationale infektionshygiejniske retningslinjer for desinfektion i sundhedssektoren Hentet 20.06.2019