Kontinuerlig forbedring
Dette er ikke noe som kommer i tillegg - dette er måten vi jobber på
Forbedringspoliklinikken: Vi kan bidra på veien fra idé til forbedringForbedringskompetanse
INSPIRASJON OG GODE IDEER
Forbedringsnettverk – kreativt verksted
Forbedringsnettverket – kreativt verksted er en faglig arena der ansatte med forbedringskompetanse møtes for felles problemløsning omkring pasientnære arbeidsprosesser.
Her drives kompetansehevende tiltak i forbedringsmetodikk som bidrar til at foretakets gjennomføringskraft på forbedringsområdet styrkes. Her kan ansatte med forbedringskompetanse utveksle erfaringer, få kollegastøtte og hjelp til eget forbedringsarbeid på tvers av fag og organisatoriske grenser.
Forbedringsnettverket – kreativt verksted skal bidra til å styrke kvalitets-, forbedrings-, og pasientsikkerhetsarbeidet ved UNN med å tilføre forbedringskompetanse til våre klinikker, avdelinger og seksjoner. Gjennom kreativ aktivitet, bruk av tavler, forbedringsverktøy og diskusjon vurderer vi problemstillinger og ser på løsninger sammen.
Oppsummert skal forbedringsnettverket – kreativt verksted bidra til:
- å sikre felles opplæring, erfaringsutveksling og kollegastøtte i forbedringsmetodikk
- å være et bindeledd mellom de ulike klinikkene når det gjelder behov for støtte og kompetanse på området
- å sette forbedringsagenter bedre i stand til å veilede kolleger i egen klinikk i forbedringsmetodikk.
- systematisk forbedringsarbeid mellom de ulike «lagene» i organisasjonen
- kunnskapsspredning og kontinuitet i arbeidet med kontinuerlig forbedring
- å styrke foretakets gjennomføringskraft på forbedringsområdet.
Vi har 6- 8 møter i året av en og en halv times varighet. Alle deltakere kan foreslå tema for møtene. Verkstedet skjer i landskapet til Kontinuerlig forbedring på PET-senteret (G-957). TEAMS lenke kan gjøres tilgjengelig for de utenfor UNN Tromsø.
På vårens (2024) kreative verksteder skal vi ha fokus på fasilitering av forbedrings- og annet endringsarbeid og forespørsler vi som spydspisser i forbedringsarbeid får fra egne ledere.
Nettverkets historie
Direktørens ledergruppe vedtok etableringen av nettverket i 2017 (ledermøtesak 4/17) som et tiltak for å øke gjennomføringskraften på forbedringsområdet. Kvalitetsrådgiverne skulle fungere som spydspiss i dette langsiktige arbeidet (styremøtesak 61/16). Forbedringsnettverket ble i 2018 først etablert som et kvalitetsnettverk bestående av kvalitetsrådgivere fra UNN sine klinikker og sentre. Fra 01.01.2020 ble kvalitetsnettverket utvidet til å omfatte ansatte med forbedrings- og veilederkompetanse og endret navn til Forbedringsnettverket (ledermøtesak 171/19).
I 2023 så ble formen endret fra et nettverk til et kreativt verksted der deltakerne kan bringe inn egne problemstillinger samt bidra til å løse andres i felleskap.
Forbedringsnettverket drives og koordineres av Kontinuerlig forbedring og dersom du ønsker å få invitasjon til kreativt verksted er det bare å ta kontakt.
Elisabeth Mia Lorentsen
Oddgeir Moe
Else-Marie Molund
Nevro-, ortopedi- og rehabiliteringsklinikken
Torill Nilsen
Marit Einejord
Mette Fredheim
- Tydeliggjør lederes ansvar
- Tydeliggjør medarbeideres involvering
- Poengterer krav til brukermedvirkning
- Forsterker kravet til forbedring
- Fremmer krav til kvalitet, system og kultur
Her finner du lenker til ulike sykehus og institusjoner som arbeider med forbedring, i tillegg til andre relevante lenker.
Fremragende forbedringssykehus
Forbedringsutdanninger
Forbedringskonferanser
Nyttige nasjonale og internasjonale nettsteder
- I trygge hender 24-7 (Pasientsikkerhetsprogrammet, Helsedirektoratet)
- Helsebiblioteket
- The Health Foundation – Veldedighetsorganisasjon som fremmer helsetjeneste i Storbritannia
- IHI Institute for Healthcare Improvement
- IHI Institute for Healthcare Improvement – Toolbox
- Life QI – forbedringsplatform
- Universal design guide
- Virginia Mason Institute - En ideell organisasjon som spesialiserer seg på forbedring i helsetjenesten
Her finner du lenker til en del relevante artikler og faglitteratur.
Litteratur – bøker og artikler
Langley G. J., Moen R. D., Nolan K. M., Nolan T. N., Norman C. L., Provost L. P. The Improvement Guide: A Practical Approach to Enhancing Organizational Performance, 2nd Edition. Jossey-Bass. 2009
Syed M. Black Box Thinking: Marginal Gains and the Secrets of High Performance. John Murray General Publishing 2016
Fillingham D., Massey L. A Sense of Urgency, A Sense of Hope – Building av culture and system for continous improvement. Aqua 2018
Stone D., Patton B, Heen S. Difficult Conversations: How to Discuss What Matters Most. Penguin Putnam Inc 2011
Kotter J. P. XLR8 (Accelerate). Building Stretegic Agility for a Faster-Moving World. Harvard Business Review Press 2014
Building a Culture of Improvement at East London NHS Foundation Trust. Cambridge, Massachusetts: Institute for Healthcare Improvement; November 2016. (Available at ihi.org)
IHI. QI Essential Toolkit: Institute for Healthcare Improvement
Hilton K, Anderson A. IHI Psychology of Change Framework to Advance and Sustain Improvement. Boston, Massachusetts: Institute for Healthcare Improvement; 2018. (Available at ihi.org)
Perlo J, Balik B, Swensen S, Kabcenell A, Landsman J, Feeley D. IHI Framework for Improving Joy in Work. IHI White Paper. Cambridge, Massachusetts: Institute for Healthcare Improvement; 2017. (Available at ihi.org)
Her finner du styrende dokumenter for Kontinuerlig forbedring fra Styret ved UNN og Direktørens ledergruppe.
Styret ved UNN
Sak 61/2016 Kontinuerlig forbedring - tentativ gjennomføringsplan for UNN
Styresak 44-2023/5 – Løypemelding for UNNs langsiktige satsing på kontinuerlig forbedring
Direktørens ledergruppe
Sak 78/19 Forbedringskompetanse ved UNN
Sak 89/19 Forbedringskompetanse ved UNN
Sak 171/2019 Forbedringskompetanse ved UNN - modell for utrulling
Sak 177/2019 Ny utviklingssamtale UNN
Stabsmøtesak 27.04.20 – Regional veilederutdanning
Sak 33/2020 Etablering av Læringsnettverk ved UNN
Sak 09/2021 Brukerinvolvering «Bestill en bruker»
2021/6764 «Speed up and spread» - revidert utrullingsplan for Kontinuerlig Forbedring
2021/6764-3 Læringsnettverkt og andre kompetansehevende tiltak
2021/6764 Evaluering av tavlemøter i direktørens ledergruppe
2021/6764 Tavlemøter 2023
2021/6764-6 Satsinger kontinuerlig forbedring 2023
2021/6764-8 Satsinger kontinuerlig forbedring 2024
Kontinuerlig forbedring er enheten som er satt til å lede og koordinere implementeringen av den organisasjonsomfattende styrkede satsningen på systematisk forbedringsarbeid i UNN.
Styret ved UNN besluttet i 2017 å styrke satsingen på systematisk forbedringsarbeid i foretaket gjennom et langsiktig utviklingsarbeid med fokus på forbedringskultur i partnerskap med pasientene (jf
styresak 5/17).
De ti grunnleggende prinsippene og gjennomføringsplanen for Kontinuerlig forbedring ble utarbeidet for å bøte på de store utfordringene UNN og helsetjenesten for øvrig står ovenfor; en demografisk, rekrutteringsmessig og økonomisk utvikling der vi må levere mer helse med færre hender. For å sikre en bærekraftig helsetjeneste også de neste 30-40 årene, må vi frigjøre ressurser fra arbeidsprosesser som er knyttet til ineffektivitet, overbehandling og unødvendige pasientskader. Dette er beskrevet i
Nasjonal helse og sykehusplan 2016-19. Kontinuerlig forbedring er styrets og direktørens viktigste tiltak for implementeringen av UNN sine strategier og for å følge
Forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring.
Avdelingen Kontinuerlig forbedring ble etablert som en del av direktørens stab 1. oktober 2018, og skal lede og koordinere implementeringen av satsningen (jf
styresak 9/18).
Hovedoppgavene våre er å:
- Bidra til å bygge gjennomgående systemer og kultur for kontinuerlig forbedring i foretaket.
- Samle, koordinere og utvikle forbedringskompetansen ved UNN i tett samarbeid med kolleger i klinikk og i stab.
- Samarbeide med og hente kunnskap fra regionale, nasjonale og internasjonale miljøer som har lang, dokumentert og kunnskapsbasert erfaring med forbedringsarbeid.
Vi kan bidra på veien fra idé til forbedring. Her er noen eksempler:
- Utvikle og legge til rette for at medarbeidere på alle nivåer i UNN får forbedringskompetanse.
- Samle nyttig informasjon om forbedringsarbeid på UNN sin egen nettside.
- Utvikle evidensbaserte standarder og maler for forbedringsarbeid.
- Invitere brukere og ansatte til et kreativt verksted for å styrke partnerskap med pasienter og pårørende.
- Lære av de beste: Arrangere seminar for avdelingsledere med internasjonalt anerkjente klinikere som lykkes med kontinuerlig forbedring.
- Anvende «forbedringsbriller» når nye, store oppgaver skal planlegges: Fokuserer vi på de reelle problemene, får vi de riktige løsningene.
- Drive følgeforskning i samarbeid med eksterne forskere.
Og ikke minst, vi baserer oss på forbedringsferdigheter og –atferd blant dagens og morgendagens ledere. Det er leders ansvar å legge til rette for at medarbeiderne får utført sine arbeidsoppgaver mest mulig effektivt og med høy kvalitet, noe også forskriften legger stor vekt på. Gjennom leders synlige forbedringsatferd og tankegang kan medarbeiderne veiledes, støttes og oppmuntres til selv å gjøre forbedringstiltak i egen arbeidshverdag.
UNN sine ledere og medarbeidere har allerede fokus på forbedringer i hverdagen. Ved at vi gjennom trening, veiledning og støtte også gjør Kontinuerlig forbedring til «måten vi jobber på her», kan vi forsterke arbeidet og få til varige og virkningsfulle forbedringer for pasienter og brukere. Samtidig har vi respekt for hverandre, og legger til grunn at kulturendring krever både atferdsendring og endret tankesett, og ikke minst åpenhet og trygghet til å melde ifra. Dette både krever tid og tar tid.
Styret i UNN har anslått at det vil ta minst 10 år å fase inn det langsiktige utviklingsarbeidet. Målet er å gjøre rett første gang og hver gang, å avdekke nye områder for forbedring, og å gjennomføre effektfulle tiltak og lære på tvers. Dette er mulig ved å gå de små skritt, drive småskala forbedringsarbeid og gjennomføre gradvis kompetanseheving gjennom øvelse og praksis.
Har du innspill, ideer, spørsmål eller andre tilbakemeldinger? Ikke nøl med å ta kontakt: kontinuerlig.forbedring@unn.no.
Besøksadresse:
Hansine Hansens vei 82
PET-senteret 9. etasje G-957
Postadresse:
UNN Tromsø
Kontinuerlig forbedring - Direktøren
9038 Tromsø