Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.
Logo for Nasjonal kompetansetjeneste for døvblinde

Hva er sammenhengen mellom klatring og læring?

I klatring fokuserer man på hva kroppen klarer. Lærer Joe Gibson mener dette tankesettet kan forbedre både læring og livskvalitet.

Publisert 20.09.2024
Sist oppdatert 17.01.2025
En person som klatrer på en vegg mens to jenter følger med

Foto: Sigve Nedredal

Joe Gibson viser klatreteknikker under brukerkonferansen Møteplassen i Tromsø

- I klatring fokuserer en på det kroppen klarer istedenfor hva den ikke klarer. Da er fokuset på å bruke kroppen for å komme seg oppover klatreveggen.

Det sier Joe Gibson som jobber som lærer på Diamanten skole for elever med døvblindhet i Oslo. Han var invitert til Tromsø i forbindelse med Regionsenteret for døvblindes brukerkonferanse “Møteplassen”. 

Joes besøk var todelt, både snakke om effekten av fysisk aktivitet med eksempler fra klatring og teste klatring i et klatresenter.

En person som står foran en gruppe mennesker

Foto: Sigve Nedredal

Joe Gibson mener at det er mye læring fra klatreveggen som kan overføres til livet generelt  

Lære å fokusere på det en klarer

Joe viser til i sin doktorgradsforskning og mangeårige erfaring som lærer at det er mye læring fra klatreveggen har stor overføringsverdi. 

For Joe er det viktig at dette tankesettet overføres til livet generelt, at en fokuserer på det en klarer og mestrer og på den måten ikke motarbeider seg selv.

- I klatring kan du med små justeringer av for eksempel en fot, plutselig stå mye mer stabilt og mindre anstrengende. Tenk hvilken effekt små justeringer kan gi noen ganger i livet.

Joe forklarer at når man klatrer, da krymper verden til det som er rett foran deg. Du er fokusert på å tenke ut neste trekk og på å finne ditt neste grep. Videre må du bevege kroppen for å se i hvilken posisjon du kan stå i for å bruke minst mulig energi og hvor du får brukt dine sterke sider.

En gruppe menn som klatrer på en vegg

Foto: Sigve Nedredal

Forskning viser at fysisk aktivitet har helsefremmende effekter både fysisk og psykisk

Mer løsningsfokusert

Joe håper at han klarte å formidle at ved å tenke som en klatrer, så tenker man mer løsningsfokusert og at ved å gjøre små justeringer, kan man forbedre livskvaliteten.

Han viste også til forskning som viser at fysisk aktivitet har helsefremmende effekter både fysisk og psykisk. 

En av deltakerne som fikk prøvd seg på klatringen kjente på stor mestringsfølelse.

- Det var ikke så vanskelig som jeg trodde. Det var utfordrende og veldig artig å prøve klatring.

Arrangørene: - Vi er veldig fornøyde

Arrangørene i Regionsenteret for døvblinde hadde drømmevær alle tre dagene i Tromsø. Programmet var lagt opp med brukerhistorier, faglige påfyll og aktiviteter som bowling, klatring og sauna med bading i sjøen. 

Arrangørene var spente på om hvor mange som ville delta på aktivitetene, og de var imponerte over deltagerne som tok alle utfordringene på strak arm.

Nå skal konferansen evalueres og tilbakemeldingene fra brukerne gjennomgås. Resultatene vil de ta med seg videre i framtidige møteplasser.