We recommend that you upgrade to the latest version of your browser.

Telefonkonsultasjon

Sykehusene kan i mange tilfeller tilby telefonkonsultasjon i stedet for fysisk oppmøte. Det gir større fleksibilitet for både pasienter og helsepersonell.

Telefonkonsultasjon kan ofte være et fullgodt alternativ til fysisk frammøte. Spør legen din hvis du lurer på om konsultasjonen kan gjøres på telefon.

Egenandelen for telefonkonsultasjoner er den samme som ved fysisk frammøte. Hvis du har nådd frikortgrensa, skal du ikke betale egenandel.

Sykehuset kan ikke kreve "ikke møtt-gebyr" for telefonkonsultasjon, men vi ber deg gi beskjed senest 24 timer i forveien dersom du ikke kan benytte timen, slik at andre kan bruke den. 

 

Hva er en telefonkonsultasjon - og hva er det ikke?

For at en samtale skal kunne regnes som en telefonkonsultasjon må den kunne erstatte konsultasjon som ellers ville blitt gjennomført fysisk eller på video. Den må som hovedregel være planlagt, og innebære reell helsehjelp. Den må også bære preg av en konsultasjon ved at den:

  • er mellom behandler og pasient
  • innebærer undersøkelse eller innhenting av opplysninger fra pasienten for å vurdere helsetilstand eller behandling, eller veilede om videre oppfølging og behandling
  • resulterer i en vurdering av videre behandling som bidrar til fremgang i pasientforløpet
  • dokumenteres i pasientjournalen på samme måte som når du fysisk møter på poliklinikken

Dette er ikke en telefonkonsultasjon

  • Telefonsamtale for å innhente saksopplysninger, fastsette timeavtaler eller andre administrative ting
  • Enkel beskjed om prøvesvar uten samtidig rådgivning
  • Telefonkontakt med andre enn pasienten eller pårørende/foresatte/verge
  • Enkle henvendelser for å følge opp tidligere behandling, f.eks. før eller etter operasjon, hvor behandleren stiller enkle spørsmål for å vurdere om du trenger videre kontroll på sykehuset.
Last updated 4/3/2025