HELSENORGE
HelseIArbeid-senteret, Harstad

HelseIArbeid - Harstad

Ved HelseIArbeid-senteret samarbeider spesialisthelsetjenesten og NAV for å gi et mer helhetlig tilbud til pasienter med muskel- og skjelettplager og/eller psykiske plager. Tilbudet er spesielt rettet mot personer som trenger samtidige helse- og arbeidsrettede tjenester for å forbli eller komme tilbake til arbeid eller studier.

Innledning

Målgruppe

Individer med muskel- og skjelettplager og/eller psykiske helseplager, med ønske om arbeids- eller studienærvær.

HelseIArbeid-senteret i Tromsø har et etablert samarbeid med seneffektspoliklinikken ved Kreftavdelingen, UNN Tromsø. Utredning ved HelseIArbeid kan inngå som en del av et forløp ved seneffektspoliklinikken. 


Henvisning og vurdering

Henvisning vurderes og henviser og pasient mottar skriftlig informasjon om utfallet av vurderingen. Ved rett til helsehjelp blir pasienten satt opp på time. I tiden frem til utredningen, eller ved eventuelle endringer i helsetilstand, skal pasienten forholde seg til fastlege.

Henvisninger må komme fra helsepersonell med henvisningsrett til spesialisthelsetjenesten, for eksempel fastlege eller manuell terapeut. Se også "sjekkliste for henvisning."

Det er ønskelig med henvisning i en tidlig fase.

Helsepersonell

Sjekkliste for henvisning - fastlege eller annen helsetjeneste henviser til utredning

Helsepersonell

fastlege eller annen helsetjeneste henviser til utredning

Henvisningsadresse:
Universitetssykehuset Nord Norge HF- Fysikalsk medisin og rehabilitering. 

Marker «HIA» i fritekst. 

Målgruppen for individtiltaket er personer med: 
  • Vanlige muskelskjelettplager
  • Vanlige psykiske helseplager 
  • Et blandet symptombilde med både muskelskjelettplager og psykiske helseplager
  • Målsetting om å opprettholde eller gjenoppta arbeid eller utdanning 
Tilbudet gis til de som har behov for rask, tverrfaglig og grundigere utredning enn det 
Fastlegen, den kommunale helse- og omsorgstjenesten og NAV har mulighet til å gi.

Det er ønskelig med henvisning i tidlig fase. 

Om henviser og pasient sammen vurderer at det vil være hensiktsmessig med et arbeidsfokusert tilbud, bør dette komme frem i henvisning slik at inntaksteamet kan ta dette med som en del av den individuelle vurderingen. 
Prioriteringsveiledere ligger til grunn for vurdering av inklusjon i tiltaket og fristen for den første kontakten med pasient. I henhold til prioriteringsveileder skal også individuelle hensyn tas ved vurdering om rettighet. 

Individuelle forhold som vil tas hensyn til ved vurdering om inklusjon:
  • Alder (fra 16 oppover)
  • Omsorg for barn / Graviditet
  • Et blandet symptombilde av muskelskjelett og psykiske plager
  • Tilknytting til arbeid eller utdanning
Individuelle forhold som vil tas hensyn til ved vurdering av eksklusjon:
  • Alvorlig psykisk lidelse
  • Suicidalitet
  • Rus som primærtilstand

Alle henvisninger bør inneholde:
 
  • Aktuell sykehistorie og problemstilling
  • Relevante tidligere og nåværende sykdommer, psykisk og somatisk - diagnoser og eventuell tidligere behandling
  • Kliniske funn
  • Resultater av relevante tilleggsundersøkelser, billeddiagnostikk
  • Oppdatert medikamentoversikt
  • Arbeidsstatus, sykemeldingsforhold- sykemeldingshistorikk, eventuelt stønadsstatus
(Ved bruk av malen «den gode henvisning» som er integrert i de fleste elektroniske pasientjournalsystemene er overnevnte punkter dekket)

 
I tillegg:
  • Tidligere behandling og effekt av denne
  • Rusanamnese
  • Funksjonsnivå sosialt/familiært
  • Sivil status, omsorg for barn, familiær og sosial fungering
  • Ønsket mål for vurdering og behandling, herunder pasientens mål og motivasjon
Husk
  • For fremmedspråklige pasienter må det i tillegg opplyses om nasjonalitet, språk og tolkebehov
Ved henvisning av andre enn fastlege må pasientens fastlege oppgis.

For mer informasjon og veiledning om henvisninger til spesialisthelsetjenesten: Nasjonal veileder for henvisninger til spesialisthelsetjenesten, Helsedirektoratet.

Utredning

HelseIArbeid-senter tilbyr utredning og vurdering av pasienter med alminnelige muskel-skjelett- og/eller psykiske plager. I tillegg til klinisk undersøkelse av helseplager gjøres kartlegging av arbeidssituasjonen. Fagpersoner med ulike spesialiteter kan trekkes inn i utredningen avhengig av pasientens problemstilling og behov. Tilbudet er et supplement til utredning og oppfølging fra fastlege, den kommunale helse- og omsorgstjeneste og NAV lokalt.



 

 

Behandling

For mange vil en grundig kartlegging og avklaring av kroppslige eller psykiske plager med et særskilt fokus på jobbfungering være tilstrekkelig for å etablere hensiktsmessige mestringsstrategier.
HelseIArbeid-senteret kan tilby avgrenset oppfølging basert på behov som kommer frem i utredningen. Dette kan være i form av individuell oppfølging hos:


Psykolog

Målgruppen for evt. videre behandlingstilbud hos psykolog er pasienter med alminnelige psykiske helseplager, der jobbfokusert kognitiv terapi eller mestringssamtaler vurderes å være hensiktsmessig.

Fysioterapeut / lege

Pasienter med muskel og skjelettplager får i forbindelse med utredning veiledning og konkrete anbefalinger i fht håndtering og mestring av plager. Ved behov kan det settes opp kontrollkonsultasjon for å evaluere anbefalte tiltak eller behov for supplerende utredning.

NAV-rådgiver
Kartlegge pasientens situasjon i forhold til nåværende arbeidssituasjon, eventuelt behov for å bytte jobb. Avklare eventuelle behov for bistand fra NAV, arbeidsgiver eller andre samarbeidspartnere. Avklare muligheter for å stå i jobb til tross for helsemessige begrensinger.
Ved sammensatte behov kan pasienten få koordinert oppfølging fra flere faggrupper.

Oppfølging

Gruppetilbud


HelseIArbeid senter kan også tilby deltakelse på gruppebasert mestringskurs for pasienter med alminnelige- og sammensatte helseplager. 


Bedriftstiltak
Bedriftstiltaket er et samarbeid mellom HelseIArbeid senter og NAV Arbeidslivssenter, med fokus på helse-fremmende og forebyggende kunnskapsformidling på arbeidsplass. Gjennom å formidle kunnskap om vanlige helseplager til ledere og ansatte, kan HelseIArbeid bidra til at den enkelte kan få et bedre arbeidsliv til tross for helseplager. Mer kunnskap vil også styrke arbeidsmiljøets inkluderingskompetanse.

Kontaktinformasjon

Praktisk informasjon

Apotekutsalg

​Sykehusapotek Nord har utsalg rett ved resepsjonen, innenfor hovedinngangen. Der får du kjøpt hygieneartikler og medisiner. Husk legitimasjon med bilde når du skal hente legemidler på resept.

Apoteket er åpent mandag til fredag klokka 09-15.30​​

Bibliotek

​​Inneliggende pasienter kan låne bøker, spill, cd-spillere og lydbøker på pasientbiblioteket i 2. etasje.

Biblioteket er åpent mandag til fredag fra 10-15. Ring gjerne på forhånd for å sjekke om bibliotekaren er tilgjengelig: telefon 770 15275​

Davvisámegiel dulka (nordsamisk tolk)

​Pasieanttat geain lea šiehtadus dahje geat sisačálihuvvojit UNN, Nordlándda Buohcciviessu, Helgelándda buohcciviessu dehe Finnmárkku Buohcciviessu ossodagaide, sáhttet oažžut davvisámegieldulkka beaivválaččat gaskal dii. 08.00–22.00.

Davvisámegiel dulka bargiid ja pasieanttaid várás

Internett

​​Du kan kople deg på vårt åpne trådløse gjestenett ”hhf portal”. Det er fri bruk av gjestenettet.​​

Kantine, kafé og kiosk

​Kafé Solan ligger i første etasje og er åpen for både ansatte, pasienter og pårørende. Kaféen er åpen på hverdager fra klokka 10-15.

Pasienter og pårørende kan også besøke kafé Bothner i 4. etasje eller kafé Kaarbøjordet i 5. etasje. ​

Narvesen har kiosk ved inngangen i første etasje.

Åpningstider:

mandag - fredag: 07:00–19:00
lørdag: 10:00–13:00
søndag: 11:00–13:00

Konserter/kultur

​Kulturavdelinga arrangerer med jevne mellomrom konserter rundt lunsjtider på Kafé Solan. Alle kulturarrangementene annonseres med kulturkalender i heisene, ved inngangen til kaféen og på nettsidene.

Parkering

​​​Parkering

Sjekk oppdateringer som følge av bygging av nytt helsehus

App: Apcoa Flow er appen som bør brukes.Finnes i app-store og google store (google play). Easy park app kan brukes, men da får du 15 % påslag i avgiften.

Gjesteparkering.
Parkeringsavgift alle dager:
Kl. 07-21: kr 28.- pr time
Kl. 21-07: kr 6 pr time
 
Langtidsparkering gjesteparkering:
Maks døgnpris kr 200,-
Pris fra og med det 4. døgnet maks kr 130,-
Pris fra og med det 8. døgnet maks kr 90,-

Det blir billigere etter hvor lang tid du står.Dersom mann betaler med kort og avslutter parkeringen før tiden er utløpt, kan man dra kortet og avslutte betalingen.

Det finnes ingen særordninger for inneliggende pasienter eller pårørende som må oppholde seg over sykehuset over lengre tid.

UNN har ikke per i dag egen tilrettelagt parkering for motorsykler for besøkende eller gjester.​

Pasienthotell Harstad

​Pasienthotellet i Harstad er i sykehusets 3. etasje. 

Bestilling av rom gjør du gjennom pasienthotellets felles bookingsystem.

Åpningstider på pasienthotellet Harstad:

Mandag- Torsdag 07.30-20.00
Fredag 07.30-12.00
Lørdag Stengt
Søndag 18.00-21.00

Innsjekk utenom hotellets åpningstider er i sykehusets akuttmottak i første etasje.

Frokost er inkludert i rompris og serveres i pasienthotellets spisesal. Lunsj og middag kan kjøpes i sykehusets personalkantine og/eller i kafé Botner i sykehusets 4. etasje. Vi har ikke kveldsmat hos oss, kun frokost.

Det er TV og tilgjengelig Internett på alle hotellrom.
Narvesen kiosk finnes i sykehusets hovedinngang.
Parkeringsplasser mot avgiftsbetaling på oppmerkede områder utenfor sykehuset.

  • Booking via pasienthotellet felles booking
  • Betaling direkte til hotellet
  • Refusjon fra Pasientreiser.no
Mer utfyllende informasjon om det å bo på pasienthotellene i UNN, finner du i brosjyen: Praktisk informasjon til deg som skal bo på pasienthotellene i UNN HF​

Kontakt

UNN Harstad
Besøksadresse
St Olavs gate 70Google maps
9406 Harstad

Telefon
770 15 328 (alle ukedager fra 06.30 til 21.00)

Bestilling av rom

(samme bookingadresse for alle pasienthotell i UNN)

Rullestol

​For deg som trenger rullestol har vi to stykker rett innenfor hovedinngangen og to ved legevakta i underetasjen. Hvis de ikke er tilgjengelige er de i bruk av andre.

Verdisaker

Vi gjør oppmerksom på at sykehuset ikke kan ta ansvar for klær og andre personlige eiendeler du tar med deg til sykehusoppholdet. 

Vi anbefaler at du har minst mulig med deg og lar verdisaker ligge hjemme.​

Dersom du likevel har med deg verdisaker, kan du avtale med avdelingen hvordan dette skal oppbevares. 

Visittider/besøkstider

Sengepostene våre har ulike visittider eller besøkstider. Informasjon om disse tidene står på de ulike avdelingssidene. Ta gjerne kontakt med avdelingen hvis du er usikker.

Relaterte artikler

Fant du det du lette etter?