Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Avrusning fra benzodiazepiner

Avrusning på institusjon innebærer medikamentelle, medisinske, miljøterapeutiske og sosiale tiltak for å hjelpe deg å komme igjennom avrusnings- og abstinensfasen ved benzodiazepinavhengighet. Du får tilbud om opphold i et skjermet miljø med individuelle tiltak for akkurat din tilstand.

Benzodiazepiner er angstdempende midler og sovemidler. Disse legemidlene er avhengighetsskapende, og hvis de brukes over noe tid kan det være vanskelig å slutte med dem uten hjelp.

Personer som innlegges med avhengighet av benzodiazepiner har ofte samtidig bruk av og avhengighet til andre rusmidler. I tillegg viser studier at en høy andel har samtidig psykisk lidelse. Innleggelse i institusjon, spesielt i startfasen av avrusning fra benzodiazepiner kan bidra til en grundig kartlegging av omfang av misbruk og være en viktig del av en nedtrappingsplan.

Helsedirektoratets retningslinjer for avrusing fra rusmidler og vanedannende legemidler

Tverrfaglig spesialisert behandling av rusmiddelproblemer (TSB) omfatter tilbud om døgnbehandling, dagbehandling og polikliniske tjenester.  

Hvem kan henvise?

Henvisning til tverrfaglig spesialisert rusbehandling (TSB) kan komme fra:
•Sosialtjenesten / NAV
•Barneverntjenesten
•Fastlege / allmennpraktiserende lege
•Privatpraktiserende legespesialist
•Lege ved andre deler av spesialisthelsetjenesten
•Lege i fengselshelsetjenesten
•Annet helsepersonell som har rett til å henvise til spesialisthelsetjenesten   

Hva skal henvisningen inneholde?

Henvisningen skal danne grunnlaget for vurderingene som skal gjøres. Det er derfor viktig at den inneholder mest mulig komplett informasjon om pasienten og forhold rundt denne.  

Henvisningen skal inneholde følgende informasjon:  

  • Personopplysninger  (navn, adresse, fødselsnummer, telefon)
  • Familieforhold / sosial status
  • Sysselsetting / trygdestatus
  • Utestående dommer / planlagt soning
  • Historikk rusproblematikk, inkludert tidligere behandling og beskrivelse av dagens situasjon
  • Historikk og vurdering av psykisk- og somatisk helse
  • Medisinering
  • Mål for iverksatt / planlagt habilitering / rehabilitering
  • Involverte instanser, inkludert beskrivelse av samarbeidsrelasjoner
  • Vurdering av rett til Individuell Plan
  • Samtykke til innhenting av relevante opplysninger
  • Relevante epikriser
  • Forslag til type tiltak
  • Vurdering av om det er behov for avrusing for å kunne gjennomføre behandling

Før

Du bør lage deg en oversikt legemiddelinntaket ditt den siste tiden, slik at de medisinske og miljøterapeutiske tiltakene kan tilpasses ditt behov på best mulig vis. Har du tidligere erfaringer med avrusning, og vet hva som fungerer best for deg, er det også viktig å informere din behandler om dette. I noen tilfeller kan det være aktuelt å starte nedtrappingen hjemme med poliklinisk veiledning. Dette vil eventuelt din behandler og din lege kunne samarbeide om.

Avdelingen/enheten som skal behandle deg vil ta kontakt med din fastlege/henviser, men det er ønskelig at du informerer oss om eventuelle kroppslige eller psykiske plager du ønsker at vi skal vite om eller forsøke å hjelpe deg med.

Veldig mange gruer seg til avrusningen og sliter med egenmotivasjonen før innleggelsen. Dette er noe vi kan hjelpe deg med, så si fra om dette.

Hvis du lurer på noe, kan du når som helst ta kontakt med oss.

Trenger du transport til samtale/innleggelse, les mer på pasientreiser.no

Under

I brevet du fikk fra behandlingsstedet står det sted og tidspunkt for oppmøte til innleggelse. Nylig inntak av rusmidler er ingen hindring for å møte til avtalt tidspunkt, da vi kan ivareta deg i den formen du er i.

Når du kommer til avdelingen tas du imot av helsepersonell, og du undersøkes av lege ved ankomst. Legen trenger nøyaktig informasjon om siste tids inntak slik at den medikamentelle delen av avrusningsbehandlingen kan gjøres så skånsom som mulig.

Du vil sammen med legen sette opp en plan for nedtrapping på benzodiazepiner. Hvilke legemidler som brukes vil kunne variere mellom de ulike behandlingsstedene, men baseres på anbefalinger i Nasjonal faglig retningslinje for avrusning fra rusmidler og vanedannende legemidler.

Nedtrappingsplanene er individuelle, og varigheten av nedtrappingen kommer an på hvor mye du har inntatt den siste tiden og hvor lenge misbruket har pågått. Anbefalingene er at prosessen skjer over tid, slik at noe kan gjøres mens du er innlagt, og noe kan gjøres etter utskrivelse med god støtte og planlegging.

Abstinensproblematikk vil kontinuerlig bli overvåket av helsepersonell den første tiden ved hjelp av anerkjente verktøy. Disse målingene vil hjelpe deg og legen til å sammen finne en best mulig nedtrappingsplan.

Du vil få tilbud om tilrettelagte miljøterapeutiske tiltak som kan være med på å avhjelpe abstinensplager i denne fasen. Lengden på innleggelsen vil variere ut fra tidligere inntak av rusmidler og en individuell vurdering.

Etter

Avrusning er som regel den første delen av et lengre behandlingsforløp. Videre behandling og eventuell oppfølging etter oppholdet vil enten avklares før du kommer eller i løpet av behandlingen.

Vi kommuniserer med fastlege og eventuelle andre du vil ha bruk for når det gjelder oppfølging etter oppholdet, for eksempel kommunal oppfølgingstjeneste, legemiddelassistert rehabilitering (LAR), apotek, ruskonsulent, rusteam og lignende. Informasjon som videresendes gjøres kun med tillatelse fra deg.

Vi kan være behjelpelig med å formidle kontakt med likemannstiltak og andre tilbud som kan være til støtte for deg etter behandlingen for eksempel Anonyme alkoholikere (AA), Anonyme narkomane (NA) og lignende.

Du vil også få med deg en kriseplan med tiltak du kan iverksette selv ved fare for tilbakefall.

Les pasientjournalen på helsenorge.no

Etter at du eller barnet ditt har vært hos oss for behandling skriver legen en rapport (epikrise) om hva som er gjort og der han eller hun anbefaler hvilken behandling du skal ha videre. Denne epikrisen og andre dokumenter i pasientjournalen din finner du når du logger deg inn på helsenorge.no
Klikk her for å logge deg inn på helsenorge.no
promo_kvinne_med_laptop_helsenorge.jpg

Kontakt

  • Kontakt Avrusning, Tromsø

    Oppmøtested

    Bygg 3, 3. etasje

    UNN Åsgård

    Åsgårdvegen 40

    Transport

    ​Åsgård ligger på vestsida av Tromsøya, drøyt to kilometer rett vest for Tromsø sentrum.

    Hvis du reiser kollektivt stopper buss rute 26, 36 og 53 utenfor hovedinngangen. Om du velger å gå til fots vil det ta rundt en halv time fra sentrum.

    ​​For pasienter og pårørende er det parkering utenfor hovedinngangen. Det er parkeringsautomat ved inngangen.

    UNN har ikke per i dag egen tilrettelagt parkering for motorsykler for besøkende eller gjester.​

    Parkeringsavgift: 
    Kl. 07-21: kr 31.- pr time 
    Kl. 21-07: kr 6 pr time
     
    Langtidsparkering gjesteparkering:
    ​For å oppnå denne prisen må det betales/ reserveres beløp for perioden parkering planlegges på parkeringsautomat. ​

    Maks døgnpris kr 242,-
    Pris fra og med det 4. døgnet maks kr 158,-
    Pris fra og med det 8. døgnet maks kr 109,-
     
    Parkering for bevegelseshemmede er gratis både på reserverte HC-plasser og på vanlige parkeringsplasser for gjester. 

     

    Praktisk informasjon

    Åpningstid:

    Mandag og torsdag fra kl. 12.00 til 15.30
    Tirsdag, onsdag og fredag fra kl. 8.30 til 12.00
    Les mer om biblioteket

    ​Pasieanttat geain lea šiehtadus dahje geat sisačálihuvvojit UNN, Nordlándda Buohcciviessu, Helgelándda buohcciviessu dehe Finnmárkku Buohcciviessu ossodagaide, sáhttet oažžut davvisámegieldulkka beaivválaččat gaskal dii. 08.00–22.00.

    Davvisámegiel dulka bargiid ja pasieanttaid várás

    ​Over store deler av Åsgård-området kan du kople deg på vårt åpne trådløse gjestenett ”UNN – gjest”. Det er fri bruk av gjestenettet.​

    Det ligger kafé i bygg 8. Gå inn hovedinngangen, ned trappa, og rett fram gjennom glassgangen. Ved enden av gangen går du til høyre.

    Kaféen er åpen mandag til fredag fra klokka 08.30 til 14.30​.

    Etter henvisning til psykisk helsevern og avtale med behandler kan du få tilgang til det digitale kartleggingsverktøyet Checkwar​e. Det kan brukes i kommunikasjon mellom pasienter og behandlere, og gi en bedre forståelse av dine plager eller lidelser.

    Hvis du får problemer med å logge inn kan du ta kontakt med ekspedisjonen på den avdelingen der du skal til behandling, slik at de kan sjekke tilgangen din.

    Logg inn i Checkware​

    Les mer om de ulike tilbudene under.

    Rundt Åsgård settes det fra vår til høst opp flere frisbeekurver. Det legges ut frisbeer i kurvene som alle kan bruke. Dette er et åpent lavterskeltilbud til alle. Ta deg en runde og prøv alle kurvene, eller prøv deg på en kurv mens du er ute på tur.

    Har du lyst til å kjøre Formel 1 i 300 km/t eller skru ballen i krysset fra 25 meter? Foreløpige spill er F1, WRC Rally og FIFA 23! Flere spill kommer. Ta kontakt for å høre hvilke spill vi har akkurat nå.

    Onsdager kl 13.00-15.00 (dag og tidspunkt er fleksibelt) kan du gjøre nettopp dette, på kulturkontoret.

    For at det ikke skal bli for lang ventetid når vi spiller tar vi inn 4 deltakere om gangen.

    Påmelding:kultur@unn.no

    Det blir blant annet arrangert quiz eller lunsjkonserter på Åsgård hver uke, som regel på onsdager eller torsdager. Alle arrangementer annonseres på kulturkalenderen som henger ute på avdelingene og på informasjonstavle ved resepsjonen i hovedinngangen.
     
    Arrangementene starter klokka 13 og varer en halv time hver gang.
     
    Ta gjerne kontakt med kulturavdelinga på rom B11.103 i bygg 11. Gå ned trappa ved resepsjonen og ta inn til venstre.​

    På Åsgård er det et eget øvingsrom og studio for musikk. Lokalene ligger i bygg 10, rett under trappa ved resepsjonen.

    Ta kontakt med ansatt på avdelingen din for hjelp med booking.

    Booking av musikkrom/studio skjer via kultur@unn.no.

    Fremgangsmåte for bestilling av billetter sendes til avdelingen i forkant av sesongstart.

    Ta derfor kontakt med avdelingen for å høre om hvordan det fungerer.

    På Åsgård er det en gymsal, samt to utstyrte treningsrom. Gymsalen er i første etasje i bygg 3, mens treningsrommene er i underetasjene i bygg 2 og bygg 6.

    Treningsveiledning kan fås av treningsterapeuter ansatt på Åsgård.

    Det er faste aktiviteter i gymsalen onsdager fra 13:15-14:15, inkludert fotball, basket, innebandy, og kanonball.  Aktivitetene ledes av treningsterapeutene. Henvisning er ikke nødvendig.

    Treningsterapi er et tilbud til alle inneliggende pasienter på Åsgård, uansett utgangspunkt eller nivå du er på. Treningsterapeutene kan veilede deg under trening og hjelpe deg med å komme i gang med fysisk aktivitet.

    Ta kontakt med ansatt på din avdeling for å sette opp time med treningsterapeut.

    ​​For pasienter og pårørende er det parkering utenfor hovedinngangen. Det er parkeringsautomat ved inngangen.

    UNN har ikke per i dag egen tilrettelagt parkering for motorsykler for besøkende eller gjester.​

    Parkeringsavgift: 
    Kl. 07-21: kr 31.- pr time 
    Kl. 21-07: kr 6 pr time
     
    Langtidsparkering gjesteparkering:
    ​For å oppnå denne prisen må det betales/ reserveres beløp for perioden parkering planlegges på parkeringsautomat. ​

    Maks døgnpris kr 242,-
    Pris fra og med det 4. døgnet maks kr 158,-
    Pris fra og med det 8. døgnet maks kr 109,-
     
    Parkering for bevegelseshemmede er gratis både på reserverte HC-plasser og på vanlige parkeringsplasser for gjester. 

     

    Preste- og samtaletjenesten er et samtaletilbud til alle pasienter på Åsgård, uavhengig av tro eller livssyn.  

    Du kan snakke med oss om det du vil eller trenger. Samtalen blir ikke journalført.

    Ta kontakt med avdelingen for å gjøre en avtale.

    Vi gjør oppmerksom på at sykehuset ikke kan ta ansvar for klær og andre personlige eiendeler du tar med deg til sykehusoppholdet. 

    Vi anbefaler at du har minst mulig med deg og lar verdisaker ligge hjemme.​

    Dersom du likevel har med deg verdisaker, kan du avtale med avdelingen hvordan dette skal oppbevares. 

    Sengepostene våre har ulike visittider eller besøkstider. Informasjon om disse tidene står på de ulike avdelingssidene. Ta gjerne kontakt med avdelingen hvis du er usikker.

  • Kontakt Russeksjon Narvik, avrusningsenhet

    Oppmøtested

    Russeksjonen holder til i 2. etasje (trappegang til høyre i vestibylen).

     
     

    UNN Narvik Furumoen

    Stasjonsveien 61

    Transport

    Sykehuset på Furumoen ligger i Stasjonsveien 61, cirka 3 kilometer nord for sentrum.

    Dersom du kommer til Narvik med bussekspressen eller flybussen fra Evenes, kan du gå eller ta taxi opp til sykehuset. Husk at reiseutgifter må avtales på forhånd med Pasientreiser.​

    Tunnel fra E6 (Furumotunellen) er hovedadkomstvei til sykehuset og ble åpnet for normal trafikk 28. oktober.

    Det er etablert gangstier gjennom Narvik kirkegård og opp til sykehuset, i tillegg til fortau langs Stasjonsveien. Det tar ca 25 minutter å gå fra sentrum.

    Kollektivtilbud

    Fra 28 oktober 2024 starter Nordlandstrafikk med busstilbud til og fra Furumoen.

    Det anbefales å bruke reiseplanleggeren og søke på ruter som går til /fra UNN Narvik. I reiseplanleggeren er opplysningene alltid oppdatert.

    Om du reiser fra Tromsø er det enklest å kjøpe billett via Svipper
    Om du reiser fra Harstad er det enklest å kjøpe billett via Nordlandstrafikk sin app Reis 

    Laste ned apper?

    Både Svipper og Reis kan lastes ned via Google play eller App store.

    Helseekspressen

    Fra Narvik til Tromsø går Helseekspressen. Personer som har fått rekvirert reise av helsemessige årsaker kan reise med Helseekspressen.

     Rutetabell og fasiliteter.

    Kjører du?

    Om du kjører med bil fra Narvik kan du kjøre mot Hålogalandsbrua, ta til høyre i rundkjøring som viser vei til sykehuset og når man kommer ut av tunnelen er man fremme ved sykehuset.  

    Nyhetssak om hovedendringer fra 28. oktober:

    Les mer om hovedendringene fra 28. oktober 

    Sykler

    Utfyllende informasjon om alternativ transport og parkering

    Kart

    Via googlemaps

    Pasientreiser

    Har du vært til behandling, kan du søke om å få pengestøtte til reisen. Trenger du tilrettelagt transport for å komme til behandling, kan du ha rett til å få en rekvirert reise.

    Les mer om pasientreiser

    Praktisk informasjon

    Sykehusapotek Nord har utsalg i første etasje (til høyre når du kommer inn via hovedinngangen). Der får du kjøpt hygieneartikler og medisiner.

    Husk legitimasjon med bilde når du skal hente legemidler på resept.

    Apoteket er åpent mandag til fredag klokka 09-15.30​​

    ​Pasieanttat geain lea šiehtadus dahje geat sisačálihuvvojit UNN, Nordlándda Buohcciviessu, Helgelándda buohcciviessu dehe Finnmárkku Buohcciviessu ossodagaide, sáhttet oažžut davvisámegieldulkka beaivválaččat gaskal dii. 08.00–22.00.

    Davvisámegiel dulka bargiid ja pasieanttaid várás

    ​Dette må være klart før innleggelse

    • ​Billett/reiseplan til behandling
    • Klær og skotøy til aktiviteter inne og ute alt etter årstid + eventuelt. utstyr til fritidsaktiviteter
    • Økonomiske forhold: Under planlegging av innleggelse må det tas høyde for at enkelte aktiviteter som tilbys ved klinikken koster penger. Dette kan eksempelvis være materiell som brukes på aktivitetsstue / snekkerverksted. Er det behov for søknad om penger til aktivitet kan dette gjøres via NAV.
    • Det vil være en fordel om du har egen bolig og etablert kontakt med lokalt hjelpeapparat før innleggelse.

    Russeksjon Narvik som en del av spesialisthelsetjenesten er lovpålagt å gjøre en vurdering hvorvidt du oppfyller de helsemessige krav for førerkort.  Denne vurderingen gjøres på bakgrunn av Førerkortforskriften og Vegtrafikkloven​. ​



    Velkommen!

    Vi ønsker deg velkommen til Russeksjon Narvik.

    Vi har som mål å tilby deg god hjelp og et godt samarbeid slik at du oppnår god nytte av rusbehandlingen. Vi ønsker dialog rundt opplevelser og erfaringer du gjør deg. Dine tilbakemeldinger er viktige, da vi opplever at mange problemer/utfordringer kan føre til tilbakefall eller stillstand i behandlingsprosessen.

    Du vil være en av flere pasienter som får behandling hos oss. Derfor har vi utarbeidet husordensregler som det er viktig at alle respekterer og følger. Noen regler er lovpålagt og noen har vi laget fordi vår erfaring tilsier at det er nødvendig. 

    Rutiner du samtykker til for at vi skal kunne yte best mulig helsehjelp

    • Ved innleggelse skal alle medbragte legemidler, vitaminer og helsekostprodukter leveres inn.
    • Under innleggelse vurderes det som svært viktig at du avlegger rusmiddeltesting i form av urinprøve og alkotest under tilsyn av personal for å sikre forsvarlig behandling.
    • Ved mistanke om innførsel og/eller bruk av rusmidler, kan det bli fattet vedtak iht. gjeldende forskrift om gjennomgang av ditt rom, dine eiendeler, kroppsvisitasjon (§8) og post til deg kan bli åpnet under påsyn av personal (§7). Ved ruspåvirket atferd, kan du bli bedt om å oppholde deg på pasientrom og nektes adgang til felles oppholdsrom.
    •   Ved innleggelse på seksjonen er det rutinemessig gjennomgang av dine eiendeler og kroppsvisitasjon iht. gjeldende forskrift  (§8).

    Under innleggelsen får man kjennskap til andres helse og livssituasjon. Vi ber deg behandle den informasjonen du får med forsiktighet og ikke dele med andre. Dette gjelder spesielt i sosiale medier.  

    Av hensyn til personvern er det ikke anledning til å ta bilder, filme eller ta lydopptak av personal eller medpasienter.  

    Det er ikke tillatt å medbringe, oppbevare, distribuere eller innta alkohol, illegale rusmidler, avhengighetsskapende medisiner eller brukerutstyr mens du er i behandling ved Russeksjon Narvik. Dette gjelder også under permisjoner. Medbragte rusmidler vil bli beslaglagt.  

    Mobbing og seksuell trakassering mot medpasienter og personal aksepteres ikke, og det forventes at alle pasienter bidrar til et behandlingsmiljø preget av trygghet og respekt.  

    Voldsutøvelse, truende atferd eller trusler om vold mot medpasienter eller personal, aksepteres ikke og kan medføre umiddelbar utskrivelse fra seksjonen.  

    Det er forbudt å medbringe og oppbevare farlige og ulovlige gjenstander. Farlige gjenstander omfatter alle typer kniver, skytevåpen, stikkvåpen, verktøy, sprøyter og andre potensielt skadelige gjenstander. Disse vil bli beslaglagt eller oppbevart av personal.  

    Røyking er kun tillatt på anviste plasser. E-sigaretter anses også som røyking.

    Bruk av stearinlys eller andre brennende gjenstander (røkelse, grill etc.) er ikke tillatt ifølge sykehusets brannforskrifter.  

    Besøk avtales med ansatte på forhånd. Besøket skal ikke kollidere med dagsprogrammet.

    Det er ikke anledning til å gå på medpasienters rom uten samtykke, eller når det er nattero-tid på seksjonen.

    Gi beskjed når du forlater avdelingen og når du kommer tilbake, dette av brannvernhensyn.

    Permisjoner vurderes individuelt etter søknad. Ved avrusning frarådes i all hovedsak permisjoner.  

    Måltider inntas som hovedregel i felles spiserom til faste tider.

    Interne instrukser om håndtering/oppbevaring/lagring av matvarer må følges der det foreligger.  

    Det skal være ro på avdelingen mellom klokken 00:00 og 07:00 på hverdager.

    Natt til lørdag, søndag og helligdager skal det være ro mellom klokken 02:00 og 07:00.

    I dette tidsrommet oppfordres pasientene til å trekke seg tilbake på eget rom for å finne ro for natten.  

    Mobiltelefon skal settes på lydløs når du oppholder deg i fellesarealene.

    Vis hensyn slik at du ikke forstyrrer andre ved bruk av telefon, TV, musikk og data. Private telefonsamtaler må tas utenfor fellesarealene.  

    Vis hensyn til andre når du oppholder deg i fellesareal/spiserom.

    Det forventes at alle ivaretar personlig hygiene. Bekledningen skal ikke virke støtende eller provoserende. Av hygieniske årsaker skal alle benytte egnet fottøy.

    Etter trening er det anbefalt å dusje og skifte før man oppholder seg i fellesrom.

    Parfyme og andre sterkt parfymerte produkter er ikke tillatt av hensyn til allergi.  

    Det forventes at alle holder eget rom rent og i orden, og at alle rydder etter seg i fellesrom.  

    Det er ikke tillatt med dyr i avdelingen, dette av hensyn til allergi.  

    Avdelingen kan være behjelpelig med oppbevaring av verdisaker. Oppbevaring skjer på eget ansvar.  

    Etablering av relasjoner som innebærer intimitet utover vanlig vennskap, vil kunne svekke fokus og påvirke nytteverdi av behandlingen som tilbys deg. Etablering av parrelasjoner anbefales derfor ikke, og vil således bli tatt med som et viktig moment i helhetsvurdering når det gjelder nytteverdi av innleggelsen.  

    ​Du kan kople deg på vårt åpne trådløse gjestenett ”HN-GJEST”. Det er fri bruk av gjestenettet.​​

    Kafeen er i første etasje, til venstre innenfor vestibylen ved hovedinngangen.

    Åpningstid og meny: Inntil videre åpent kun på formiddagstid, med begrenset vareutvalg.

    Automattjenester (varm/kald drikke, snacks m.m) kan benyttes hele døgnet. 

    Etterhvert vil utvalg og åpningstid bli bedre!

    Telefon: 47 51 51 63

    Pasientkafeer

    2. etasje: Tilbud for inneliggende pasienter innenfor psykisk helse- og rusbehandling.

    3. etasje: ​Tilbud for inneliggende pasienter som skal til følgende sengeposter:

    • Medisinsk sengepost
    • Ortopedisk/kirurgisk sengepost
    • Føde/Gynekologisk sengepost 

     

    .

    Etter henvisning til psykisk helsevern og avtale med behandler kan du få tilgang til det digitale kartleggingsverktøyet Checkwar​e. Det kan brukes i kommunikasjon mellom pasienter og behandlere, og gi en bedre forståelse av dine plager eller lidelser.

    Hvis du får problemer med å logge inn kan du ta kontakt med ekspedisjonen på den avdelingen der du skal til behandling, slik at de kan sjekke tilgangen din.

    Logg inn i Checkware​

    Pasienter og pårørende som er avhengig av bil til Furumoen kan parkere på offentlig parkering utenfor hovedinngang. I tillegg finnes det noen offentlige parkeringsplasser utenfor hovedinngang til Furumoen sykehjem og utenfor akuttmottak/ legevakt.

    Grunnet stor pågang oppfordres det til å benytte buss til og fra Furumoen. Det er etablert gode bussforbindelser i regi av Reis Nordland, sjekk ruteplanlegger.

    Handikap-parkering

    Det finnes handikap-parkering ved hovedinngangen (maks 4 timer), på hovedparkeringen, ved Furumoen sykehjem og ved akuttmottak/ legevakt.
    Husk å legge blå parkeringstillatelse godt synlig i frontruta.

    Parkeringskart

    Parkeringsavgift alle dager:

    Kl. 07-21: kr 31.- pr time
    Kl. 21-07: kr 6 pr time

    Langtidsparkering gjesteparkering:

    Maks døgnpris kr 242,-. Pris fra og med det 4. døgnet maks kr 158,-. Pris fra og med det 8. døgnet maks kr 109,-

    Det blir billigere etter hvor lang tid du står. Dersom du betaler med kort og avslutter parkeringen før tiden er utløpt, kan man dra kortet og avslutte betalingen.

    Det finnes ingen særordninger for inneliggende pasienter eller pårørende som må oppholde seg over sykehuset over lengre tid.

    Motorsykkelparkering

    UNN har ikke per i dag egen tilrettelagt parkering for motorsykler for besøkende eller gjester.

    Særskilt parkering:

    Det finnes også parkeringsplasser som er merket med «Reservert ansatte». Dette er parkering reservert kun for ansatte eller samarbeidspartnere med egen parkeringstillatelse.

    Klage:

    Park Nordic AS har avtale med UNN om drift og klagebehandling av parkeringen ved  Furumoen.

    Parkeringsområdet er offentlig og privatrettslig skiltet, og driftes som offentlige parkeringsplasser.

    Har du fått kontrollsanksjon og ønsker å klage?

    Gå via parknordic.no 

    Pasienthotellet i Narvik er inne på sykehuset i 3. etasje.

    Bestilling av rom:

    Felles bookingkontor for pasienthotellene i UNN, åpent alle hverdager fra kl. 08:00 - 15:00.

    Telefonnummer: 777 55 100

    Epost: booking.pingvinhotellet@unn.no 

    Innsjekking

    Pasienthotellet er bemannet alle ukedager mellom 07:00 - 14:30. Innsjekking i resepsjonen i hovedinngangen. Innsjekk utenom hotellets åpningstider er ved fødeavdelingen/gynekologisk sengepost i 3. etasje. 

    Frokost

    Frokost er inkludert i oppholdet og serveres i avdelingskafe i 3 etasje. 

    Det er mulig å kjøpe mat i Kafé Pingvin ved hovedinngangen under åpningstiden. 

    I tillegg er det døgnåpne automater med et lite utvalg mat og drikke.

    TV og internett

    Det er TV og tilgjengelig WIFI på alle hotellrom. Parkeringsplasser mot avgiftsbetaling på oppmerkede områder utenfor sykehuset. 

    Besøksadresse:

    UNN Narvik
    Stasjonsveien 61
    8515 Narvik

    Kart

    Vi gjør oppmerksom på at sykehuset ikke kan ta ansvar for klær og andre personlige eiendeler du tar med deg til sykehusoppholdet. 

    Vi anbefaler at du har minst mulig med deg og lar verdisaker ligge hjemme.​

    Dersom du likevel har med deg verdisaker, kan du avtale med avdelingen hvordan dette skal oppbevares.