Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Bestilling, utlevering og lagring av data

Denne retningslinjen gjelder bestilling, utlevering og lagring av data, der Helse Nord IKT er leverandør. Bestillingen følger prosessbeskrivelse i Docmap PB1419, Nye tjenester.

Hva er Nye tjenester 

Nye tjenester er mottaksapparatet for leveranser av nye og oppdaterte tjenester i Helse Nord IKT, og følger ett prosessinnføringsløp. Nye tjenester er oppdragsfinansiert, og faktureres for medgått tid. 

Hvordan går behovsmelder frem for å bestille fra Nye tjenester 

Behovsmelder (prosjektleder) melder behov for bestilling, utlevering og lagring av data til helseforetakets IKT-bestiller. Forankring fra ledelse, REK og PVO, Finansiering/koststed, kontaktperson med beslutningsfullmakt og kontaktperson fra foretaket klareres av behovsmelder. Bestillinger til Nye tjenester håndteres av IKT-bestiller i Bestillerportalen, på vegne av behovsmelder. 

Når bestillingen skjer fra UNN, kan det gjøres ved å kontakte Digitale tjenester og teknologi via epostadressen UNN-ESI-digitale-tjenester-teknologi@unn.no. Interne brukere fra UNN kan lese mer om dette på intranett. ​

De ulike fasene i Nye tjenester 

Nye tjenester følger en prosess bestående av ulike faser, og beslutningspunkter, som den forenklede skissen her illustrerer: 

 

Illustrasjon av prosess

 

 

Løsningsdesign 

I løsningsdesignet avtales og dokumenteres datakilde, hvor det utleveres, filformat og lagring av data. 

ROS 

Det blir utført teknisk ROS i forbindelse med løsningsdesign, og sendes sammen med tilbud til kontaktperson med beslutningsfullmakt. Teknisk ROS kan også fremskaffes fra IKT-bestiller ved forespørsel. Funksjonell ROS håndteres av helseforetaket. 

Tilbud 

Det blir sendt tilbud i Elements, med krav om signering fra oppgitt kontaktperson med beslutningsfullmakt. Med tilbudet følger estimert timepådrag for oppdraget i Nye tjenester, og teknisk ROS.   

Hvem sørger for prioritering av oppdragene i Nye tjenester? 

Regionalt prioriteringsråd er et sammensatt rå​d, bestående av IKT-bestillere i helseforetakene og representanter i Helse Nord IKT. Prioriteringsrådet tar utgangspunkt i innmeldte forespørsler via Nye tjenester og beslutter rekkefølgen for oppstart av oppdragene.  ​



Sist oppdatert 10.05.2023