Endringene i 24 spesialiteter, omfatter et bredt utvalg av endringer i læringsmål; herunder endringer i faglig innhold, endringer i kompetansenivå i læringsmål, språklige rettinger og omformuleringer, flytting av læringsmål (1), nye læringsmål (3) og endring av temaoverskrifter til læringsmål.
-
Majoriteten av endringene medfører ingen faglig konsekvens for legene i spesialisering - her har det ikke gått ut særskilt informasjon til fagmiljøene v/ regionale utdannignsutvalg (RUU).
- Imidlertid vil det være enkelte endringer i læringsmål som vil medføre behov for revisjoner i læringsaktiviteter eller læringsarenaer - her har RUU medlemmene fått direktet infomasjon.
Teknisk for LIS'ene:
For endringer som er i skjerpende retning, vil LIS som tidligere har fått læringsmålet godkjent gjenfinne gammel versjon i historikk. Læringsaktivitetene som er gjennomført og registrert vil overføres fra "gammelt" læringsmål til ny versjon av læringsmålet, men ikke godkjenningen.
Dette fordi kompetansen er økt, og da må LIS´ kompetanse vurderes på nytt. For endringer som ikke er i skjerpende retning, vil både læringsaktiviteter og godkjenning overføres fra det gamle til det nye læringsmålet.
Orienteringsbrev om endringer i læringsmål i spesialistforskriften vedlegg 2
Regneark med endringsark per spesialitet (XLSX)